چکیده:
ساخت ریتون یکی از جالبترین نمونههای بیان تمایلات زیباشناختی انسان بوده که با توجه به فرم و
تزیینات آن» از همان آغاز ساخت با تاثیر از علایق و عقاید مذهبی و جادویی صورت میگرفت. کشف
ریتونها در گسترة جغرافیایی وسیعی از امپراتوری اشکانی از طریق کاوشهای مجاز و در برخی موارد
بهطور اتفاقی یا از طریق کاوشهای غیرمجاز بودهاست. در پژوهش حاضرء برای بررسی جایگاه
ریتونهای دوره اشکانی, تعداد ۳۷ ریتون از لحاظ جنس» فرمء گونهشناسی و تزیینات مورد مطالعه قرار
گرفتهاست که بر این اساس ریتونهای دوره اشکانی در پنج فرم مجزا و در سه جنس, در ادامه هنر
ریتونسازی سرزمین ایران و به خصوص هخامنشی بودهاست. با این وجود میتوان نشانهها و تاثیرات
هنر یونانی را به ویژه در تزیینات روی ریتونهای این دوره به وضوح مشاهده کرد. تزیینات ریتونها با
بهرهگیری از نقوش تزیینی» هندسی» گیاهی» حیوانی انسانیء کتیبه و نقوش داستانی است که با توجه به
نقوش و نوع تزیینات تداوم آئینی بودن ظروف بهطور محسوسی قابل مشاهده است.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، برای بررسی جایگاه ریتونهای دوره اشکانی، تعداد ۳۷ ریتون از لحاظ جنس، فرم، گونهشناسی و تزیینات مورد مطالعه قرار گرفتهاست که بر این اساس ریتونهای دوره اشکانی در پنج فرم مجزا و در سه جنس، در ادامه هنر ریتونسازی سرزمین ایران و به خصوص هخامنشی بودهاست.
"/> مجموعهٔ دیگر از ریتونهای این دوره که بهطور یکجا به دست آمدهاند ریتونهای مکشوفه از یک گور باستانی در محوطهٔ ولیران در دماوند هستند، سه عدد به شکل بز و یک عدد به صورت کفش که در نوع خود بسیار هنرمندانه ساخته شدهاند<FootNote No="33" Text=" نعمتی، پژوهشی در فرهنگ و هنر دورهٔ اشکانی در فلات مرکزی ایران بر اساس ریتونهای مکشوفه از محوطهٔ تاریخی ولیران دماوند، ص28.
در دورهٔ اشکانی شیوهٔ ریتونسازی در فرم تقریبا مشابه آن چیزی است که تا این دوره در سرزمین ایران به آن عمل میشده ولی میتوان در کنار آن تأثیر هنر یونانی را در فرم و تزیینات روی ظروف تشخیص داد.
<FootNote No="71" Text=" نعمتی، پژوهشی در فرهنگ و هنر دورهٔ اشکانی در فلات مرکزی ایران بر اساس ریتونهای مکشوفه از محوطهٔ تاریخی ولیران دماوند، ص288.
<FootNote No="71" Text=" نعمتی، پژوهشی در فرهنگ و هنر دورهٔ اشکانی در فلات مرکزی ایران بر اساس ریتونهای مکشوفه از محوطهٔ تاریخی ولیران دماوند، ص288.
از عوامل دخیل در هنر اشکانی، اشکال هنر یونانی است و میتوان تأثیر هنر یونانی را در یک مرز بندی عقیدتی در تزیینات برخی از ریتونها به ویژه در اوایل این دوران و بخصوص در ریتونهای عاجی نسا مشاهده نمود ولی در دو قرن اول میلادی این مرزبندی کم رنگ تر شده و بسیاری از اشکال فرهنگی یونانی جذب در فرهنگ پارتی میشود.