چکیده:
در شعر معاصر با ظهور نیما و توانایی وی در آمیختن زبان مادری با زبان معیار، زبان محلی توانست از حاشیه نشینی به درون ادبیات راه یابد و به عنوان یک عنصر زبانی، علاوه بر تشخص و برجسته سازی، باعث ایجاد وحدت ملی در حوزه زبانی گردد. نیما در کنار شعر فارسی به زبان محلی خود شعر سرود، علاوه بر آن واژگان بومی منطقه خود را در شعرش وارد کرد. بعد از وی، شاعران دیگر راهش را ادامه دادند و امروزه ادبیات بومی علاوه بر این که ادبیاتی مجزا است، عناصر آن در شعر فارسی حضور فعال دارد. در این مقاله سیر تطور زبان محلی از مشروطه تا انقلاب اسلامی بررسی شده و بیانگر این نتیجه است که شعر مشروطه به دلیل گسست زبانی از شعر کلاسیک، آغازی برای ورود زبان محلی به شعر است؛ اگرچه همچنان در این دوره سبک شعر کلاسیک به صورت تفننی استفاده می شد، اما در دوره بعد در شعر نیمایی رشد کرد و جزو سنت ادبی گردید، جلوه های زبان محلی به دو صورت نظام زبانی مستقل و عناصر محلی به صورت هنجارگریزی گویشی با زبان فارسی آمیخته شد که این آمیختگی بار فرهنگی آن منطقه را نمود داد و با هدف مشترکی که شاعران داشتند همبستگی ملی را رقم زد.
خلاصه ماشینی:
در ایـن مقاله سیر تطور زبان محلی از مشروطه تا انقلاب اسلامی بررسی شده و بیـانگر ایـن نتیجـه است که شعر مشروطه به دلیل گسست زبانی از شعر کلاسـیک ، آغـازی بـرای ورود زبـان محلی به شعر است ؛ اگرچه همچنان در این دوره سبک شعر کلاسـیک بـه صـورت تفننـی استفاده میشد، اما در دورة بعد در شعر نیمـایی رشـد کـرد و جـزو سـنت ادبـی گردیـد، جلوه های زبان محلی بـه دو صـورت نظـام زبـانی مسـتقل و عناصـر محلـی بـه صـورت هنجارگریزی گویشی با زبان فارسی آمیخته شد که این آمیختگی بار فرهنگی آن منطقـه را نمود داد و با هدف مشترکی که شاعران داشتند همبستگی ملی را رقم زد.
٢- پیشینۀ پژوهش غلامحسین یوسفی در نامۀ اهل خراسان ، براهنی در طلا در مس ، شفیعی کـدکنی در ادوار شـعر فارسـی و دیگر نویسندگان در کتاب هایی که در مورد شعر معاصر نوشته شـده ، بـه صـورت ضـمنی از وجـود زبان محلی و ادب بومی در شعر معاصر سخن گفته اند، امـا کتـاب مشـخص و مجزایـی کـه بـه طـور مبسوط در این زمینه باشد، چاپ نشده است .
این شاعران بعدها نیـز کـه نیمـا زبـان محلـی را تثبیـت کرد، در صدد رشد آن بر نیامدند؛ اما گسست زبانی از شعر کلاسیک را میتـوانیم اولـین گـام در ورود واژگان و تثبیت زبان محلی در شعر معاصر بشماریم ، زیرا با تحولاتی که صـورت گرفـت بـه ویـژه بـا تلاش های تجددخواهانی چون تقی رفعت ، میرزاده عشقی، لاهوتی و...