چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ادراط شایستگی، امیدواری تحصیلی و سبکهای اسنادی در دانش آموزان پسر با اختلالات ایذایی و عادی در دوره ابتدایی انجام گرفت. طرح تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش اجرا از نوع پس رویدادی و مقایسهای میباشد که در آن دو گروه وجود دارد. - جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال تحصیلی 97 96 در شهرستان دیواندره میباشند. بدین منظور 100 نفر دانشآموز که 50 نفر آنها عادی و 50 نفر دیگر با نشانگان اختلالات ایذایی میباشند به عنوان نمونه) با اجرای درجه بندی اختلال سلوط )فرم معلمان (و مصاحبه ساختار یافته( به صورت در دسترس انتخاب شدند. بعد سه مقیاس ادراط شایستگی هارتر امیدواری تحصیلی) خرمایی و کمری، 1396 (و سبک های اسنادی کازلو و تانن در هردو گروه اجرا و مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مانوا) تحلیل واریانس یکراهه( استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بین نمرات ادارط شایستگی، امیدواری تحصیلی و سبک های اسنادی تفاوت معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری از یافته های پژوهش حاضر چنین می توان نتیجه گیری نمود که می توان با آموزش این سه مقوله به دانش آموزان با اختلال ایذایی در پیشرفت کمک نمود.
خلاصه ماشینی:
کیم وچانگ مارش و مارتین لذا با توجه به اینکه برخی پژوهش ها نشان داده اند که ادراک کودکان از شایستگی در طول زمان با استفاده از تجارب یادگیری شکل می گیرد، و بر ابعاد مختلف زندگی تاثیر بسزایی دارد، در این پژوهش نیز سعی بر بررسی و مقایسه ادراک شایستگی در دانش آموزان عادی و دارای اختلال رفتاری شده است.
براین اساس سوال ما در این پژوهش این است که آیا بین دانش آموزان عادی و دارای اختلالات ایذایی در سازه های ادراک شایستگی، امیدواری تحصیلی و سبک های اسنادی تفاوت وجود دارد؟ روش طرح تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا از نوع پس رویدادی و مقایسهای میباشد که در آن دو گروه وجود دارد.
به تصویر صفحه رجوع شود تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته بهتنهایی با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی (025/0) نشان داد بین میانگین نمره سبک اسنادی خوشبینانه گروه دارای اختلالات ایذایی و گروه عادی تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (01/.
همچنین بر اساس نتایج تحلیل واریانس یکراهه، بین میانگین نمره سبک اسنادی بدبینانه گروه دارای اختلالات ایذایی و گروه عادی تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (01/.
به تصویر صفحه رجوع شود تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته بهتنهایی با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی (01/0) نشان داد بین میانگین نمره مقیاس امید به کسب فرصتهای گروه دارای اختلالات ایذایی و گروه عادی تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (01/.
بین میانگین نمره مقیاس امید به کسب فرصت های گروه دارای اختلالات ایذایی و گروه عادی تفاوت معنیدار آماری وجود دارد(01/.