چکیده:
بازارها ستون فقرات شهر ایرانی محسوب میشوند و از طرفی سرمایهی اجتماعی به عنوان زیربنای توسعهی اقتصادی هر جامعه شناخته شده و از آن به عنوان ثروت نامریی یاد میکنند. مهمترین مسألهای که در بازارهای جدید نسبت به بازارهای سنتی دیده میشود توجه نکردن به سرمایهی اجتماعی است؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه وضعیت سرمایهی اجتماعی با استفاده از چهار شاخص روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و مشارکت اقتصادی در بازارهای سنتی و جدید به عنوان نمایندگان دو پارادایم متفاوت؛ یعنی سنت و مدرنیسم در شهر اصفهان است؛ جامعهی آماری، ساکنان بازار سنتی و مجتمع پارک شهر اصفهان است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و با روش میدانی و استفاده از پرسشنامه به گردآوری دادهها پرداخته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T استفاده شده است که نشان از تفاوت معنادار بین شاخصهای سرمایهی اجتماعی در دو بازار سنتی و جدید اصفهان است. در تمام شاخصها، سطح سرمایهی اجتماعی در بازار سنتی اصفهان نسبت به مجتمع پارک بالاتر است. در میان عناصر کالبدی بازار اصفهان، مساجد نقش عمدهای در افزایش تعاملات، ایجاد امنیت و مشارکت افراد و به تبع آن افزایش سطح سرمایهی اجتماعی دارند؛ به عبارتی مساجد در نقطهی تمرکز بازارهای سنتی هستند. همچنین ترکیب ساختار خطی بازار با کاربری زمین پیرامون آن، ویژگیهای شهرسازی این بازار همچون پیادهمداری را تقویت نموده که این مورد نیز در افزایش سطح سرمایهی اجتماعی در بازار سنتی اصفهان مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
مهمترین مسأله ای که در بازارهای جدید نسبت به بازارهای سنتی دیده میشود توجه نکردن بـه سرمایه ی اجتماعی است ؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسـه وضـعیت سـرمایه ی اجتماعی با استفاده از چهار شاخص روابط اجتمـاعی، اعتمـاد اجتمـاعی، مشـارکت اجتمـاعی و مشارکت اقتصادی در بازارهای سنتی و جدید به عنوان نماینـدگان دو پـارادایم متفـاوت ؛ یعنـی سنت و مدرنیسم در شهر اصفهان است ؛ جامعه ی آماری، ساکنان بازار سنتی و مجتمع پارک شهر اصفهان است .
انـیکس و بـالن دریافتنــد در مقایســه بــا ســه ناحیــه ی مرکــزی کــه پیمــایش شــدند، در کــل شــهرهای روسـتایی(ویالانگ غربـی ١٠ و دنیلیکـوئین ١١) بـه طـور قابـل ملاحظـه ای مقـادیر بیشـتری از 1- Onyx and Bullen 2- Participation in local community 3- Neighbourhood Connections 4- Family and Friends Connections 5- Work Connections 6- Proactivity in a social context 7- Feelings of Trust and safety 8- Tolerance of Diversity 9- Value of Life 10- West Wyalong 11- Daniliquin سرمایه ی اجتماعی را داشتند، اما در قبال تحمل تنوع آن قدر در سطح بالا درجه بندی نشدند.
خاوری و دیگران (١٣٩٠) در مقاله ای با عنوان «بررسـی تـأثیر شـاخص هـای سـرمایه ی اجتمـاعی بـر وضـعیت اقتصـادی محلـه ؛ مطالعـه ی مـوردی محلـه ی طـلاب » پـس از ذکـر شاخص های مؤثر بر سرمایه ی اجتماعی، به روش میدانی و بـا اسـتفاده از پرسشـنامه بـه ایـن نتیجه رسیده اند که شاخص های شبکه ی اجتماعی، اعتمـاد اجتمـاعی، مشـارکت و همچنـین سن افراد و نوع اعتقادات دینی، شاخص های مهم و تأثیرگذاری بر نگاه مشـارکتی سـاکنان در فعالیت های اقتصادی اشتراکی است .