چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) دارای ۵۶ سوال و ابعاد مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان و برگزاری دوره آموزشی فلسفه برای کودکان برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقهای، بر اساس «طرح درسهای فلسفه برای کودکان» مایکل باروز بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه تاثیر دارد. بطوریکه موجب بهبود سطح مهارتهای اجتماعی با اندازه اثر 75 شده است.
The purpose of this study was to determine the effect of teaching
philosophy on social skills in high school students. The present study was
applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it was
a semi-experimental, pre-test and post-test with control group. The
statistical population consisted of all students of the first grade secondary
school in District of Tehran during the first semester of the academic
year ( 2 3- 6) (N=6 22). The sample size was 2 people. A cluster
sampling method was used for sampling. The data collection instrument
was Matsun Social Skills Questionnaire ( 96 ) has 6 questions, and the
dimensions of social skills, unsustainable behaviors, aggression and
impulsive behaviors, superiority and high confidence Having a
relationship with peers and holding a philosophy course For children, the
group was tested for sessions of 62 minutes based on "Lessons of
Philosophy for Children" Michael Barrow. Covariance analysis was used
to analyze the data. The results showed that teaching philosophy on social
skills in first-grade students is influential. It improves the level of social
skills with the effect size of 3 .
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر مهارت های اجتماعی دانـش آمـوزان دوره اول متوسطه تاثیر دارد.
بدین صورت که از منطقه سه تهران دو مدرسه متوسطه انتخاب شد (به دلیل اثر تداخل متغیر آزمایش ، دو مدرسه جداگانه در نظر گرفته شد تا اثر تداخل متغیر آزمایش به وجود نیاید) و سپس تعداد ٣٠ نفر از دانش آمـوزان کـلاس ١ Fisher ٢ Worley ٣ D'Olimpio & Teschers 4 دوره اول متوسطه این دو مدرسه به صورت خوشه ای انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند.
همسو با نتیجه بـه 10 دست آمده میتوان به پژوهش تنها و احمدی (١٣٩٦) اشاره کرد که طی مطالعه خـود نشـان دادنـد برنامه فلسفه برای کودک موجب رشد فردی و میان فردی در افراد میگردد، همچنین قبایان (١٣٩٤) که نقش برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهر خـرم آبـاد را پرتاثیر نشان داده است و نیز ورلی (٢٠١٦) که به این نتیجه دست یافت که برنامـه آمـوزش فلسـفه برای کودکان میتواند در جهت بهبود و رشد مهارت های میان فردی و برن فردی (اجتماعی) بسـیار موثر باشد.
طبق نتایج ، میزان اثر آموزش فلسفه بر بهبود رابطه با همسـالان در دانش آموزان دوره اول متوسطه تحت مطالعه ٥٢/٧ میباشد بدان معنی که دانش آموزان با آموزش فلسفه ، در رفتارهای اجتماعی، سازگاری و تعادل از خود نشان مـیدهنـد کـه ایـن یافتـه بـا نتـایج مطالعات تاپینگ و تریکی (٢٠١٤) که نشان دادند با آموزش فلسفه ، جنبه های اجتماعی - احساسـی یادگیری و توانایی گفتگو در دانش آموزان اسکاتلندی بهبود یافته است ، همسو بوده و مورد حمایت قرار میگیرد.