چکیده:
امروزه یکی از مهم ترین عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها، توجه به اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مزیت رقابتی در جامعه می باشد هدف از انجام این پژوهش مطالعه مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی کشور می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد و داده ها بصورت مقطعی در سال 1396 جمع آوری گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران عملیاتی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک که طبق آمار حدودا 153نفر را تشکیل می دادند. نمونه گیری این پژوهش بصورت تمام شمار و نمونه برابر جامعه قرار گرفت برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخت با 54 سوال و طیف 5 بعدی لیکرت استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه گردید برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون های کلموگروف اسمیرنف، آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان می داد بطور کلی مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی کشور پایین تر از میانگین و استاندارد ها قرار دارد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می داد؛ خط مشی و رویه، کدهای اخلاقی، اثربخش بودن ارتباط و رفاه و آسایش مردم، از مهمترین دغدغه های سازمان های ورزشی کشور و حمایت مالی از انجمن های ورزشی محلی، اخلاقی بودن مسائل استخدامی، صرفه جویی در انرژی و ارزیابی عملکرد از کمترین اهمیت و دغدغه های در ارتباط با و مسئولیت پذیری و اخلاق حرفه ای اجتماعی در سازمان های ورزشی کشور می باشند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان می داد بطور کلی مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی کشور پایین تر از میانگین و استاندارد ها قرار دارد(٢٨٠=M).
همچنین نتایج این پژوهش نشان می داد؛ خط مشی ورویه ، کدهای اخلاقی، اثربخش بودن ارتباط و رفاه و آسایش مردم ، با میانگین بین (٣٤/٦٧ الی ٣٢/٦٠) از مهمترین دغدغه های سازمان های ورزشی کشور و از طرفی حمایت مالی ازانجمن های ورزش محلی، اخلاقی بودن مسائل استخدامی، صرفه جویی درانرژی و ارزیابی عملکرد با میانگین بین (٢٠/٩١ الی ٢٣/٣٥) از کمترین اهمیت و دغدغه در ارتباط با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی کشور می باشند.
Key words: social responsibility, professional ethics, organization, sports مقدمه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی بالطبع تغییرات محیط و اجتماع ، تأثیرات سازمان ها برجامعـه مـورد توجـه قرارگرفتـه اسـت امـروزه اخلاق و مسئولیت های اجتماعی مدیران بیش از گذشته مورد توجه صاحب نظران رشته مدیریت قرار گرفته است .
لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در مدیریت سازمان های ورزشی کشور می باشد.
نتایج این پژوهش نشان می داد عدم حمایت مالی از انجمن های ورزشی از ضعف های سازمان ها در ارتباط با مسئولیت پذیری آنها در جامعه است ، منابع مالی برای انجمن های ورزش محرک فعالیت آنان می باشد.
از دیگر مولفه های شناخته شده در این پژوهش که به عنوان ضعف در ارتباط با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای سازمان های ورزشی شناسایی شده است ، مسئله اخلاقی بودن استخدامی در سازمان های ورزشی کشور می باشد.