چکیده:
تصویب قانون منع استفاده از نشانه های مذهبی در اماکن عمومی در 15 مارس 2004م. در کشور فرانسه حرکتی است که زمینه تصویب قوانین مشابه خویش را در سایر کشورهای اروپایی فراهم نمود. سوال مطرح در این نوشتار آن است که آیا امکان جمع این تقنین با سایر قوانین و اصول حاکم بر نظام سیاسی فرانسه وجود دارد؟
به نظر می رسد پاسخ به این سوال از سه جهت منفی است که از تحلیل انتقادی گزارههای ذیل به دست میآید. جهت اول، بررسی نسبت این قانون با قوانین داخلی فرانسه همچون اعلامیه حقوق بشر و شهروند 26 اوت 1789 و قانون اساسی مصوب 1946 و 1958م. این کشور از یکسو و مقررات تعهدآور بین المللی فرانسه از سوی دیگر است که در برخی از آنها همچون اعلامیه حقوق بشر 1948م. ، فرانسه جزء کشورهای موثر بوده است. جهت دوم، اصول بنیادین نظام سیاسی فرانسه یعنی دموکراسی و لائیسیته است که آموزه ها و عناصر اصلی آن مثل آزادی عقیده و عدم تاثیر آن در مواضع سیاسی و اجتماعی، به راحتی قابل جمع با این قانون نیست و منهیات مندرج در این قانون با اصول پیش گفته در تنافی می باشد. جهت سوم، حقوق بشر به معنای عام و فراتر از قوانین و مقررات است که با این قانون مورد محدودیت قرار گرفته است و در مجموع به نظر می رسد ریشه این قانون و رفتارهای مشابه آن چیزی جز پدیده موسوم به اسلام هراسی نیست.
خلاصه ماشینی:
نقد و تحلیل بر اساس اصول دموکراسی و لائیسیته منظر دوم در تحلیل تقنین علیه حجاب اسلامی در فرانسه، اصولی است که به تصریح اندیشمندان و سیاستمداران این کشور، مبنای بنیادین حاکمیت در فرانسه هستند و در طول سالیان اخیر و مباحث مربوط به منع حجاب، به انحاء مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند.
به صورت مداوم و گسترده تبلیغ میشود و خبری از نقد و تحلیل نمادهای سایر ادیان و مذاهب نیست؟ سابعا: اگر نگاه دولت فرانسه نسبت به ادیان، یکسان و بدون تبعیض است، دلیل مخالفت شیراک با پیشنهاد کمیسیون استاسی در مورد تعطیلی عید فطر برای مسلمانان چیست؟ در حالی که تمام تعطیلات کشور فرانسه براساس مناسبتهای دین مسیحیت تنظیم شده است؟ جمعبندی با توجه به عدم امکان توجیه قانون منع استفاده از نشانههای مذهبی در اماکن عمومی با قوانین داخلی، مقررات تعهدآور بینالمللی، اصول بنیادین نظام سیاسی فرانسه و مبانی حقوق بشر سؤالی که قابل طرح است، این است که واقعا هدف دولت فرانسه از تصویب این قانون چه بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید توجه نمود که دشمنی غرب با اسلام و مسلمانان که سابقهای دیرینه دارد، با همان نیت و انگیزه سابق ادامه دارد، در عین حال، تلاش غرب و هجمه آن علیه حجاب از چند جهت با حملات سابق متفاوت است.