چکیده:
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی، در بانک مسکن بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و در مرحله اول تحقیق (شناسایی شاخصها)، جامعه و نمونه 200 نفر از مدیران ارشد بوده که از طریق فن دلفی، گویه ها شناسایی، تقلیل و کدگذاری و در نهایت، پرسشنامه با 217 شاخص تهیه شد. در مرحله دوم جهت سنجش اعتبار پرسشنامه، در بین نمونه آماری به تعداد 361 نفر(جامعه آماری 6059نفر) از مدیران اجرایی در سطح شعب استان تهران توزیع گردید. تعداد نمونه بر اساس روش کوکران تعیین شد. مقدار 96/0=KMO و معناداربودن آزمون بارتلت 05/0=P نشان دهندة توجیه پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمولفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار AMOSS انجام گرفت. یافته ها نشان داد پرسشنامه با 14 مولفه و 98 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 از سازگاری درونی خوبی برخوردار بوده و تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش خوب ساختار پرسشنامه (98/0=GFI , 86/0=AGFI , 98/0=NNFI , 02/0=RMSEA , 98/0=CFI) را نشان داد.
خلاصه ماشینی:
موارد مطروحه ، محقق را بر آن داشت که مبادرت به شناخت و تدوین گویه ها و عوامل (مولفه ها) در موضوع فرهنگ مدیریت جهادی از طریق روشهای کتابخانه ای و همچنین کیفی در سطح مدیران ارشد و بانک مسکن نموده و سپس اقدام به طراحی و اعتباریابی پرسشنامه به عنوان ابزار کمی تحقیق در موضوع مورد اشاره نماید؛ بنابراین ، مسئله پژوهشی این است که آیا پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی که از سوی محقق این پژوهش و طی فرایندی علمی با تاکید بر روشهای کیفی جمع آوری داده ها و بر مبنای زمینه فرهنگ سازمانی بانک مسکن بومی گردیده و طراحی شده ، از روایی و پایایی لازم برخوردار است ؟ ادبیات نظری و پیشینه تحقیک با توجه به اینکه مدیریت جهادی سبک خاصی از مدیریت است که بر پایه نهادگرایی و فرهنگ ایرانی - اسلامی کشور بنا نهاده شده و اولین بار در ایران از سوی امام خمینی مطرح گردید، پیشینه کاملا شبیه در خارج از ایران ندارد ؛ با این توصیف صرفا نمونه هایی که اندیشمندان درباره طراحی ابزار سنجش فرهنگ سازمان بر اساس زمینه های مختلف سازمانها ارائه داده اند بیان می شود.