چکیده:
هدف پژوهش بررسی ارتباط میان ابعاد بازارگرایی و کارکردهای مدیریت دانش و ارائه الگوی مفهومی در این حوزه است. در گام نخست با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق و مصاحبه با گروه خبرگان، نه ویژگی برای سنجش مفهوم بازارگرایی شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی این ویژگیها در قالب سه گروه بهعنوان ابعاد بازارگرایی (مشتریگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی درون وظیفهای) طبقهبندی شد. در این راستا ده ویژگی بهمنظور سنجش مفهوم مدیریت دانش شناسایی و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در قالب سه گروه و تحت عنوان کارکردهای مدیریت دانش (کسب دانش، انتشار دانش و پاسخگویی دانش) طبقهبندی شد. در گام دوم پایایی سازه (متغیرهای مفهومی) و روایی همگرای ابزار سنجش پژوهش مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایشی جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش تمام بخشهای فعال در اقتصاد کشور است که از میان آنها و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از برخی بخشها، گروهی از مدیران بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه برای آنها ارسال شد. در گام نهایی دادهه با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شد و تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی بر کارکردهای مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"دوم " اغلب پژوهشها در حوزه بازارگرایی ، معمولا عملکرد بازاریابی و یا عملکرد مالی شرکتها را به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته است ؛ این در حالی است که تأثیر بازارگرایی بر دیگر مقوله ها از قبیل کارکردهای مبتنی بر دانش کمتر مورد توجه پژوهشگران واقع شده است .
تعریف مدیریت دانش ، که در این پژوهش نیز بر آن تمرکز شده ، نوعی وظیفه مدیریتی در ارتباط با کسب ١، انتشار٢ و پاسخگویی ٣ نظام یافته دانش در سازمان با هدف بهبود عملکرد سازمانی است (داروچ ، ٢٠٠٣).
الگوی مفهومی پیشنهادی پژوهش (فرضیه پنجم تا سیزدهم ) فرضیه اول : بین بازارگرایی و مدیریت دانش رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
ویژگیهای پایایی سازه و روایی همگرای ابعاد مفاهیم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) هم چنین در این پژوهش بارهای عاملی استاندارد شده تمام ویژگیها در سطح معناداری (ƛ<٠٥ ، ٠٠٠١>p) مورد تأیید است .
نتایج تحلیل نشان میدهد که بزرگترین مقدار ضریب همبستگی در بین ابعاد بازارگرایی میان مشتریگرایی و هماهنگی درون وظیفه ای وجود دارد ( ٠٧٥=r، ٠٠١>p) که البته از ٠/٨٠ کمتر است (هایر و همکاران ، ١٩٩٨).
جدول ٥ نشاندهنده این است که بازارگرایی بر انتشار دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد (٤٨٢١٣=F، ٠٠٠١>sig.
بر اساس نتایج این جدول ابعاد بازارگرایی، که بین شرکتهای ایرانی بر انتشار دانش مؤثر است ، رقیب گرایی و هماهنگی درون وظیفه ای است .
Toms, James Clark, (2015) "Impact of market orientation on environmental sustainability strategy", Management Research Review, Vol. 38 Issue: 2, pp.
Friedmann, "Market orientation knowledge-related resources and firm performance", Journal of Business Research, vol.