چکیده:
در این پژوهش رابطه ساختاری ابعاد دیدگاه فراهیجان والدین(هدایت گری و آگاهی) و سازگاری تحصیلی با واسطهگری تمایزیافتگی خود در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش بنابر روش تعیین حجم نمونه کلاین برای روش تحلیلمسیر 241 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحله ای انتخاب شدند. سه مقیاس معتبر شامل: مقیاس دیدگاه فراهیجانی والدین سویین بورن (SMEPS)، فرم کوتاه تمایز¬یافتگی خود (DSI-SE) و مقیاس سازگاریتحصیلی «آزمون شخصیتی کالیفرنی» جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر از نوع رگرسیون انجام شد. همچنین برای بررسی معناداری واسطهگری و برازش مدل از نرم افزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد، همچنین هدایتگری و آگاهی با واسطهگری تمایزیافتگی خود، سازگاری تحصیلی را بصورت غیر مستقیم و قوی تر از مسیر مستقیم، پیش بینی نمود.
خلاصه ماشینی:
بررسی مدل علی رابطه دیدگاه فراهیجان والدین و سازگاریتحصیلی با واسطه گری تمایزیافتگیخود سمیرا رستمی ١، محبوبه فولادچنگ ٢ تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٨/٥ پذیرش نهایی: ١٣٩٧/٥/١٣ چکیده در این پژوهش رابطه ساختاری ابعاد دیدگاه فراهیجان والدین (هدایت گری و آگاهی ) و سازگاری تحصیلی با واسطه گری تمایزیافتگی خود در قالب یک مدل علی مورد بررسی قرار گرفت .
نتایج نشان داد که مدل با داده های این پژوهش ، برازش مناسبی دارد، هم چنین هدایت گری و آگاهی با واسطه گری تمایزیافتگی خود، سازگاری تحصیلی را بصورت غیر مستقیم و قوی تر از مسیر مستقیم ، پیش بینی نمود.
در مجموع و بنابر یافته های پن یشی و تحقیقات بیشماری که در خصوص نقش خانواده در سازگاری تحصیلی (دیوال ٢٠٠٥،٨؛ ارگو و ریدرگل ٩، ٢٠٠١، تیسنگ ١٠، ٢٠٠٤؛ دالیا ریوکا١١، ٢٠١٠؛ لپز، کمبل و واتکینز١٢، ١٩٨٨) و تمایزیافتگی خود (دانیل ،١٩٩٠؛ بل و بل ، ٢٠٠٩؛ بوهل ، اسکولین و نوآک٢٠١٠؛ گروتوانت و کوپر، ١٩٨٦) به چشم می خورد، و هم چنین با در نظر گرفتن سازگاری به عنوان پیامد تمایزیافتگیخود (رایس ١٩٩٢،١٣؛ چویی، کم هنت ١٤، ٢٠٠٢؛ ماتانا و همکاران ، ٢٠٠٤؛ رایس و همکاران ، ١٩٩٥؛ رایس ،١٩٩٠؛ لاپسلی و ادرتون ٢٠٠٢،١٥؛ پرین ،اهرنبرگ و هانتر٢٠١٣،١٦؛ کالسنر و پیستول ٢٠٠٣،١٧)، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد دیدگاه فراهیجان - والدین و سازگاری تحصیلی با واسطه گری تمایزیافتگیخود می باشد.
Adjustment to college: the relationship among family functioning, stress, and coping in non-residential freshmen students (Doctoral dissertation, City University of New York).