چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی فرهنگ شهروندی ساکنان بافت حاشیه ای شهر اصفهان است. روش تحقیق در این پژوهش کمی و از نوع پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل ساکنان بافت حاشیه شهر اصفهان بوده و نمونه آماری این تحقیق ۴۰۰ نفرند که به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شده اند. چارچوب مفهومی این پژوهش را نظریه های اجتماعی شهروندی و حاشیه نشینی شکل داده است. همچنین در این پژوهش ارتباط متغیرهای مستقل مشارکت اجتماعی،آموزش، مسوولیت پذیری، هویت اجتماعی و متغیرهای زمینه ای (جنس، وضعیت تاهل، شغل،تحصیلات، مدت اقامت، علت مهاجرت) با متغیر وابسته فرهنگ شهروندی ساکنان حاشیه مورد آزمون قرار گرفتند که نتایج به دست آمده از آزمون متغیرهای زمینه ای به غیر از(جنس،وضعیت تاهل،مدت اقامت،تحصیلات) نشان می دهدکه بین متغیر علت مهاجرت و نوع شغل با فرهنگ شهروندی ساکنان بافت حاشیه رابطه وجود دارد.همچنین نتایج به دست آمده از آزمون متغیرهای مستقل با متغیر وابسته با توجه به مقادیر P جدول و نسبت های بحرانی نشان از معنادار بودن ارتباط متغیرهای مستقل با متغیر وابسته پژوهش بود. نتایج به دست آمده از مدل سازی معادله ساختاری پژوهش نشان می دهد که متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب تاثیر ۹۹ درصد بیشترین تاثیر را بر فرهنگ شهروندی افراد بافت حاشیه اصفهان دارا ست.
خلاصه ماشینی:
نتایج ضریب همبستگی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول ضرایب همبستگی مشاهده میشود به نظر میرسد بین آمـوزش و فرهنگ شهروندی ساکنان بافت حاشیه رابطه ای وجود دارد.
در کل مجموعه برآوردهای استاندارد برای وزن های رگرسیونی شامل بارهـای عـاملی و ضرایب تأثیر در این مدل مشاهده میشود و برآورد انجام شده بـرای ضـرایب تـأثیر نشـان میدهد که اثر شـاخص هـای مشـارکت اجتمـاعی، آمـوزش ، مسـؤولیت پـذیری و هویـت اجتماعی بر فرهنگ شهروندی معنادار اسـت .
نتایج این پژوهش بر وجود یک رابطـه خطـی و مسـتقیم بـین آمـوزش بـه شـهروندان ، مشارکت اجتماعی، میزان مسؤولیت پذیری و هویت اجتماعی با فرهنگ شهروندی حکایـت دارد .
برداشتی که از مفاهیم در مناطق حاشیه نشین میشود این مسأله را بـه وجـود مـیآورد که شاخص های فرهنگ شهروندی همان فهمی است که پاسـخگو از گویـه هـای پرسشـنامه دارد و برای بقای فرهنگ شهروندی در ایران بایـد وحـدت هـدف را بـرای شـهروندان بـه وجود آورد، این وحدت را باید هم در بعد زندگی مادی و هم معنـوی فرهنـگ شـهروندان ایجاد کرد؛ و بـه دسـت آوردن ایـن مسـأله در پرتـو یـک زنـدگی اجتمـاعی میسـر نیسـت ؛ قانونگذاری در جامعه از این طریق میسر می گردد و خارج از این هدف شـهروندان جامعـه با مشکلات و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی که به نابودی جامعه منجـر مـی گـردد، روبـرو خواهد شد.