چکیده:
پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پرسشنامه با استفاده از نظرات پنل دلفی (15 نفر از خبرگان علم اطلاعات) انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد درداخل و خارج از کشور مقالات پژوهشی متعددی به بررسی جنبه های مختلف مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته اند اما منبعی که به طور مستقیم به تدوین ابزاری برای سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پرداخته باشد، شناسایی نشد. در خصوص سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پرسشنامه های لاتین اندکی موجود است. با توجه به تفاوت نظام آموزشی و برنامه های درسی، این ابزارها کارایی لازم برای ارزیابی مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران ایرانی را ندارد، بنابراین پیشنهاد می گردد با درنظرگرفتن نوع نیازهای اطلاعاتی افراد، ابزار سنجش مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی گروه های مختلف طراحی گردد
خلاصه ماشینی:
مديريت اطلاعات شخصي مطالعه و پياده سازي فعاليـت هايي است که يک فرد به منظور کسب ٢ يا خلق ٣، ذخيره ٤، سازماندهي ٥، حفاظت ٦، بازيابي ٧، اسـتفاده ٨ و توزيـع ٩ اطلاعـات اطلاعات موردنياز براي تکميل وظايف (کاري و غير کاري) و اجراي نقش ها و مسئوليت هاي گونـاگون انجـام مـي دهـد.
جونز(٢٠٠٨) با الهام از چارچوب بـاريو، مـديريت اطلاعـات شخصـي را مطالعه و اجراي فعاليت هايي مي داند که يک فرد به منظور فراهم آوردن ، ذخيره کردن ، سـازماندهي، نگهـداري، بازيـابي، استفاده و توزيع اقلام اطلاعاتي مورد نياز براي انجام نقش هاي مختلف خود (به عنوان والدين ، کارمنـد، عضـوي از جامعـه و...
1 Finding and re-finding 2Keeping 3 Maintaining and Organizing 4Managing privacy and the flow of information 5Measuring and evaluating 6Making sense of things مباني نظري با مرور چرخه هاي مـديريت دانـش صـاحبنظراني نظيـر ويـگ ١(١٩٩٣)، مـک الـروي٢(١٩٩٩)، بوکـوويتز و ويليـامز٣( ٢٠٠٠)، مير و زاک ٤(١٩٩٦)، کارليل و ربنتيش ٥(٢٠٠٣)، ايوانز، دالکير و بيـديان ٦(٢٠١٥) کـه در جديـدترين کتـاب کيميـز دالکير٧ با عنوان " مديريت دانش در نظريه و عمل ٨" در سال ٢٠١٧ چاپ شده اسـت و تمـامي مـدل هـاي يادشـده بـه طـور مشترک به فرآيندهاي شناسايي و خلق ، ذخيره سازي، دسترس پذير کردن (ارائه )، بازيـابي، اسـتفاده ، انتقـال و بـه اشـتراک گذاري اشاره داشته اند، مشخص گرديد چارچوب نظري جونز(٢٠١٢) براساس مولفه هاي موجود در چرخه هاي مديريت دانش بوده و از اين لحاظ چارچوبي با پشتوانه علمي محسوب مي گردد بنابراين مبنا و اساس طراحي ابزار سنجش مديريت اطلاعات شخصي اعضاي هيأت علمي، مولفه هاي مديريت اطلاعات شخصي جونز (٢٠١٢) است که جديدترين چارچوب نظري در حوزه مديريت اطلاعات شخصي محسوب مي شود.