چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر باورهای غیر منطقی و احساس تنهایی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر اول متوسطه شهرستان نطنز بود که 30 نفر دانش آموزان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه باورهای غیر منطقی فرم اهواز و احساس تنهایی بود. گروه آزمایش، 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان شناختی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عملکرد افراد دو گروه در پس آزمون متغیر باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین شناخت درمانی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری می تواند با تغییر و اصلاح باورها، نگرش ها و عقاید ناکارآمد و غیر منطقی دانش آموزان، میزان باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی آنان را کاهش دهد و به سلامت روانی آنها منجر شود.
خلاصه ماشینی:
در زمینۀ کاهش احساس تنهایی و درمان آن پژوهشگرانی ازجمله هـرمن ٣(٢٠٠٥)، الیـاس، نویل و اسکات٤(٢٠١٥)، پیرمن ، کلراد، ناردینگ و کمیجس ٥ (٢٠١٥)، کهن ، هزن، لرمن ، شـالم و بیرکنفیلد٦(٢٠١٨)، غضنفری و همـایی(١٣٩٤)، مویـد قاعـدی و قربـان شـیرودی (١٣٩٥) و صنوبر (١٣٩٧) اثربخشی روش های مهـارت هـای اجتمـاعی ، آمـوزش حـل مسـألۀ شـناختی - اجتماعی ، امید درمانی ، آموزش خودآگاهی ، واقعیت درمانی ، درمان وجودی ، شناخت درمـانی ، خاطره درمانی و میان فردی گروهی را بررسی کردند و یافته های پـژوهش آن هـا نشـان دهنـدة 1.
Peerenboom, Collard, Naarding and Comijs 6.
بنابراین ، براساس ویژگی هـای روش درمانی مایکل فری و تأثیرگذاری آن در درمان و توجه ویژة آن به حوزة هیجـانی ، هـدف ایـن پژوهش بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر اساس الگوی مایکـل فـری بـر باورهـای غیرمنطقی و همچنین احساس تنهایی دانش آموزان بود.
با توجه به اینکه یکی از عوامل ایجادکننده و تقویت کنندة احساس تنهایی ، زمینۀ شناختی در حوزة باورها، ادارکات و طرحواره های ناکارآمد و غیرمنطقی افراد اسـت ؛ بنـا بـه اقتضاء در این پژوهش از روش شناخت درمانی گروهی بر اساس الگوی مایکل فری اسـتفاده شـد که دربارة نتایج آن در زیر بحث می شود.
The effectiveness of social skills training on the loneliness of high school girl students in abadan, second national conference on psychology and educational sciences, khouzestan-shadegan, Islamic Azad University, Shadegan branch, Tehran, Iran.