چکیده:
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعة آماری متشکل از دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 95-1394 بود، که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از مشارکتکنندگانی که نمرات پایینتری در مقیاس ادراک شایستگی (هارتر، 1982) و پرسشنامه شادکامی (هیلز و آرگیل، 2002) کسب نمودند، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را در 10 جلسه (90 دقیقهای) دریافت کردند. سپس، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری (01/0P≤) بین دو گروه در ادراک شایستگی و ابعاد آن (شناختی، اجتماعی و جسمانی) و شادکامی وجود دارد و میانگین نمرات در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. درنتیجه، آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان اثربخش است.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی، ادراک شایستگی، شادکامی، دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی The Effectiveness of Communication Skills Training on Perceived Competence and Happiness of Male Students in the Sixth Grade of Elementary School in Shiraz Neda Sabzi.
Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training on perceived competence and happiness of sixth grade male elementary students.
By using available sampling, 30 students who gained lower scores on Perceived Competence Scale (Harter, 1982) and Happiness Questionnaire (Hills & Argyle, 2002) were selected and randomly assigned to an experimental (15 students) and a control (15 students) group.
از اینرو، هرچند در سالهای اخیر در مورد تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی مطالعات متعددی انجام پذیرفته و در این زمینه پیشرفتهای چشمگیری حاصل گردیده است، با اینحال، تحقیقات درزمینة تأثیر آموزش این مهارتها با محوریت مذکور بر ادراک شایستگی و شادکامی در دانشآموزان محدود است و تحقیقات بیشتری را برای رسیدن به نتایجی دقیقتر و برطرف کردن خلأ موجود میان دستاوردهای علمی میطلبد.
لذا، پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان انجام پذیرفت و در راستای این هدف، فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفت: 1.
همچنین یافتههای بهدستآمده در راستای بررسی فرضیة دوم پژوهش مؤید این است که آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش شادکامی دانشآموزان مؤثر است.
درمجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد، آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان اثربخش است.