چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی الگوهای یادگیری مشارکتی بر میزان خود کارآمدی فراگیران در درس دین و زندگی دانشآموزان سال دوم هنرستان است. روش پژوهش نیمه تجربی و جامعه ی آماری هنرجویان هنرستانهای ناحیه2 اردبیل بوده که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای یک هنرستان گزینش و از کلاسهای آن (2 کلاس آزمایش و یک کلاس کنترل) انتخاب شدند. حجم نمونه آماری 76 نفر، که 27 نفر در پژوهش گروهی، 26 نفر در روش جیگ ساو و 23 نفر در روش سخنرانی جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون خود کارآمدی عمومی«sherer, 1987» بوده که روایی آن با تحلیل عاملی تأییدی احراز وپایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ، 74/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از spss انجام گرفت. نتایج آزمون MONOVA نشان میدهد که روش پژوهش گروهی و جیگ ساو، نسبت به روش آموزش سنتی در افزایش خودکارآمدی دانشآموزان اثربخش است. همچنین آزمون تعقیبی LSD نشان داد این روش در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر معناداری برخودکارآمدی و مقیاسهای مرتبط با آن دارد.
خلاصه ماشینی:
Keywords: self- efficiency, trade school pupils, religion and life, group research, jigsaw group, participant learning مقدمه از مفاهیم عمدهای که در سالهای اخیر نظر صاحبان اندیشه در عرصه تعلیم و تربیت و پژوهشگران را متوجه خود کرده است، مفهوم خودکارآمدی و شیوههای ارتقای آن در بین فراگیران است، عمده علت غور در آن، این است که این مقوله محور ابتنای مؤلفههایی چون تفکر، انگیزش، عملکرد و ...
از منظر انسجام اجتماعی در یادگیری مشارکتی اعضای گروه از طریق کمک به یکدیگر به موفقیت گروهی دست مییابند و این امر با انسجام گروهی همبستگی دارد، اگر تکلیف چالش آور و مورد علاقه باشد و اگر دانشآموزان به اندازه کافی آمادگی و مهارت در کار گروهی داشته باشند، پیشرفت کار گروهیشان به مقدار زیادی برای آنها تشویق کننده خواهد بود و از منظر دیدگاه رشدی چون ویگوتسکی که منطقه مجاور رشد را فاصله بین سطح واقعی رشد که به وسیله حل مسأله به صورت مستقل کسب شده و رشد بالقوه که به وسیله حل مسأله تحت نظر و یاری بزرگسالان یا همکاری همتایان توانمند امکان پذیر گشته، مشخص کرده است، یادگیری مشارکتی کنش متقابل و تعامل بین فراگیران در انجام وظایف و در تسلط آنها بر مفاهیم ممکن میسازد.
جدول شماره 4 که مقایسههای جفتی بین میانگینهای گروهها را برآورد میکند، نشان میدهد که در متغیر خودکارآمدی و مؤلفه استقامت و تمرکز، در آزمونLSD تفاوت معنادار بوده و این تفاوت بین گروه یادگیری مشارکتی پژوهش گروهی و روش آموزش سخنرانی و روش جیگ ساو با سخنرانی است.