چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش رویکرد غالب برنامه درسی دبیران مدارس متوسطه اول ناحیه 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع علی مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش را نیز کلیه دبیران مدارس متوسطه اول ناحیة 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر تشکیل دادهاند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان، 217 نفر از دبیران (79 نفر زن و 137 نفر مرد) انتخاب شدند و به پرسشنامهای محققساخته که بر اساس دستهبندی رویکردهای برنامه درسی بر مبنای دستهبندی اسکایرو (1992) طراحی شده بود پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ و با نرمافزار spss<sub>20</sub> برابر با 78/0 بهدستآمده است. یافتهها حاکی از آن است که رویکرد غالب دبیران در اهداف، نقش معلم و نوع ارزشیابی، دو رویکرد علمی دانشگاهی و کارایی اجتماعی است این در حالی است که در دو رویکرد بازسازی اجتماعی و یادگیرنده محوری پایینتر از متوسط هستند. همچنین با توجه به میانگینهای گزارش شده دبیران از میان دو رویکرد مورد توجه ابتدا به رویکرد علمی دانشگاهی و سپس به رویکرد کارایی اجتماعی توجه داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
The dominant curriculum of high school teachers in the district of Isfahan Education Bahman Zandi, Simin Naghsh, Reza Alli Tarkhan 1 Professor, Linguistics, University of Payamenoor, Tehran, Iran.
پرسش اصلی پژوهش؛ رویکرد غالب برنامه درسی دبیران مدارس متوسطه اول ناحیه 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان کدام است؟ برای بررسی سؤال مورد نظر از آزمون t تک نمونهای برای هر یک از رویکردها استفاده گردیده است که در قالب جدول 4 و بعد از نتایج جدول توصیفی ارائه شده است.
رویکرد غالب برنامه درسی دبیران متوسطه اول ناحیه 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان در بعد نقش معلم کدام رویکرد است؟ برای بررسی سؤال مورد نظر از آزمون t تک نمونهای برای هر یک از رویکردها استفاده گردیده است که در قالب جدول 8 و بعد از نتایج جدول توصیفی ارائه شده است.
نتایج آزمون t تک نمونهای به تفکیک روشهای تدریس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 8 بیانگر آن است که مقدار t مشاهده شده با درجة آزادی (215df=) در بعد نقش معلم در برنامه درسی از رویکرد علمی دانشگاهی و در رویکرد کارایی اجتماعی در سطح (001/0ɑ=) معنادار است.
بدین ترتیب فرضیه صفر مبنی بر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین مبنا رد میشود و میتوان نتیجه گرفت که بعد روشهای ارزشیابی در برنامه درسی از رویکرد علمی دانشگاهی در حد مطلوبی قرار دارد و بالاتر از متوسط است ولی توجه به روشهای ارزشیابی در سه رویکرد بازسازی اجتماعی، کارایی اجتماعی و یادگیرنده محوری پایینتر از متوسط هستند.
Ahghari(1392), principles and curriculum issues first volume, Islamic Azad University, Science and Research Press (Persian).