چکیده:
فواید طرح سؤالات در حوزه برنامهدرسی کدماند؟ و سؤالات اساسی حوزه برنامه درسی کدماند؟ دو پرسشی است که این تحقیق با هدف پاسخگویی به آنها به روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی صورت پذیرفته است. در پاسخگویی به این پرسش از دیدگاه شوآب برای ارائه طرحی از سؤالات در مورد ماهیت، عناصر و عمل برنامه درسی استفاده میشود. همچنین در پرتو این طرح، سؤالات تدوین شده سایر نظریهپردازان برنامه درسی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد و کاربردهای گوناگون این سؤالات توضیح داده میشود. معیار نهایی در سودمندی این سؤالات اثبات این موضوع است که چه قدر آنها در افزایش تفکر و فعالیت در حوزه برنامه درسی تأثیر دارند. به نظر میرسد که پاسخ به این سؤال نهاییِ آزمون همانند سایر سؤالات در شرایط عمل به دست آید. نتایج تحلیل نشان داد از طرح سؤالات میتوان برای درک، ساخت و اجرا برنامهدرسی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: سؤالات برنامهدرسی، مشکلات برنامهدرسی، ماهیت برنامهدرسی، عناصر برنامهدرسی، عمل برنامهدرسی Key Curriculum Questions with a Focus on Schwab's View Saeid Mazbouhi, Mohsen Hajitabar Firouzjaee, badrosadat daneshmand 1 Assistant professor of Allameh Tabataba"i University (ATU) TEHRAN-IRAN.
ممکن است این سؤال مطرح گردد که دیدگاه شوآب به کدام سؤال پاسخگو خواهد بود؟ مسلماً این پاسخگویی باید به سؤال اساسی برنامهدرسی صورت پذیرد، بههرحال بخشهایی از پاسخهای شوآب حتی صفتهایی که در بیانة وی به کار گرفته شده است میتواند پاسخی به سؤالات اساسی و ضروری در نظر گرفته شود که درمجموع قلمرو و حوزة برنامهدرسی را تشکیل میدهند؛ بنابراین در این مقاله با بررسی دیدگاه صاحبنظران حوزه برنامه درسی خصوصاً دیدگاه شوآب سعی میشود به این پرسشها که فواید طرح سؤالات در حوزه برنامهدرسی کدماند؟ و سؤالات اساسی حوزه برنامهدرسی کدماند؟ ماهیت برنامهدرسی چیست؟ عناصر اصلی و بنیادین تشکیلدهندة برنامهدرسی کدماند؟ و چه سؤالاتی دربارة این عناصر میتوان مطرح نمود؟ سؤالاتی را که باید متخصصان در اجرا و عمل برنامهدرسی به خاطر بسپارند چه مواردی هستند؟ پاسخ داده شود.
حال باید گفت هنگامیکه موضوعات بیان شده در بالا تبدیل به طرحها و اظهارنامههای قطعی شوند، قادر به پاسخگویی به چه سؤالاتی بوده یا بر آنها تأکید میکنند و به کدامیک از سؤالات اهمیتی نشان نمیدهند؟ علاوه بر آن، چه پاسخهایی را ارائه مینمایند و چگونه این سؤالات در کنار سایر سؤالات و پاسخهای مهم قرار گرفته و سبب اثبات یا حذف آنها میشوند؟ در تحقیقات و ارزشیابی برنامهدرسی برای هدایت یا تبیین یک مطالعه فردی و همچنین برای ایجاد چارچوبی برای بررسی مجموعهایی از مطالعات میتوان از این سؤالات بهره گرفت؛ بنابراین، دانش حاصل از یک مطالعه یا یک مجموعة تحقیقاتی را باید نتیجة مجموعهایی از پاسخها یا عدم پاسخ به دستهایی منظم و سیستماتیک از سؤالات در نظر گرفت (Dillon,2009).