چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نحوه مدیریت شایستگی و نحوه برنامهریزی آموزشی در کارشناسی فناوری اطلاعات در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران بوده است. روششناختی پژوهش حاضر، آمیخته از نوع به همتنیده بوده و روشهای تحقیق شامل «بررسی اسنادی» و «روش زمینهیابی» بوده است. در «بررسی اسنادی»، جامعه آماری شامل اسناد مرجع بینالمللی و ملی، مقالات و پژوهشهای علمی بوده است. در «روش زمینهیابی»، که ابزارهای تحقیق شامل مصاحبة نیمهساختارمند، پرسشنامه و فندلفی است جامعه و نمونه متناسب با هر ابزار تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نوع برداشت از «شایستگی» بر مدیریت شایستگی و برنامهریزی آموزشی تأثیر میگذارد. دیگر یافتهها نمایان ساختند که در حوزه مهندسی از جمله کارشناسی فناوری اطلاعات، شایستگی در طول چهار مرحله پرورش یافته، سنجیده شده و بسط مییابد که به «چرخه شایستگی مهندسی» شهرت دارد. در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف، الگوهای تقریباً مشابهی برای استقرار صحیح «چرخه شایستگی» در مهندسی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات ارائه شده است. همچنین یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که الگوی مناسبی برای مدیریت «چرخه شایستگی» کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران وجود ندارد و چرخه مذکور بهدرستی استقرار نیافته است.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: شایستگی، فناوری اطلاعات، مدیریت، مهندسی Managing the “Competency Cycle’ and educational program developing in the Information Technology Undergraduate Frahad Ebrahimabadi, Mahboubeh Arefi, Kourosh Fathi Vajargah, Jafar Towfighi 1 PhD of Higher education -Curriculum development, Shahid Beheshti University.
چرخه شایستگی مهندسی از نکات مهم در خصوص «چرخه شایستگی مهندسی» این است که: مهندسان زمانی اجازه دارند بهطور مستقل کار کنند که به شایستگی رسیده و دارای پروانه حرفهای باشند در غیر این صورت باید تحت نظارت یک مهندس حرفهای کار کنند؛ یک سازمان تنظیم مقررات مهندسی است که به ارزیابی شایستگی میپردازد نه مسئولان برنامه آموزشی؛ دانشجویان مهندسی با دانشآموخته شدن از حتی یک «برنامه آموزشی اعتبارگذاری شده» که از استانداردهای بینالمللی برخوردار است به شایستگی نمیرسند بلکه آنها بعد از اتمام تحصیل باید وارد «دوره توسعه تکوینی» شده و تحت نظر یک مهندس حرفهای و برای مدت زمان مشخصی برای کسب مجموعهای از تجربیات کاری کار کنند تا به شایستگی برسند؛ زمانی افراد میتوانند وارد «دوره توسعه تکوینی» شده و برای اخذ پروانه اقدام کنند که از یک «برنامه آموزشی اعتبارگذاری شده» یا یک برنامه آموزشی استاندارد فارغالتحصیل شده باشند که در غیر این صورت باید در آزمون فنی مربوطه شرکت نموده و در آن قبول شوند (Association of Professional Engineers of Ontario, 2013; IEA, 1 January 2013).