چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر صورت گرفته است. جامعة آماری شامل دانشجویان فنّاوری آموزشی دانشگاه اراک در اولین نیمسال تحصیلی 95-94 است. 41 نفر از افرادی که درس مقدمات کامپیوتر را انتخاب کرده بودند بهعنوان نمونه تحقیق بهصورت هدفمند در نظر گرفته شدند. دانشجویان به حسب تصادف در گروههای آموزش معکوس گروهی (14 نفر)، آموزش معکوس انفرادی (14 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) جای گرفتند. در مطالعة حاضر از طرح تحقیق نیمهآزمایشی استفاده شده است. در گروه کنترل روش آموزش سنتی بود و در دو گروه آزمایش روش کلاس معکوس اجرا شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. ضرایب پایایی پاره مقیاسهای این ابزار با استفاده از فرمول 20 کودر-ریچاردسون بین 05/0 تا 084/0 گزارش شد. بهمنظور اندازهگیری یادگیری از آزمون یادگیری معلم ساخته استفاده شد، روایی صوری و محتوایی این آزمون توسط دو تن از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. همچنین از روش آماری تحلیل واریانس (Anova) و کوواریانس (Ancova) بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش میانگین انگیزش تحصیلی دانشجویان در کلاسهای معکوس نسبت به کلاس سنتی افزایش یافته بود هرچند که اختلاف معنادار نبود و تنها در مؤلفه انگیزش بیرونی اختلاف معنیدار بود. همچنین میانگین یادگیری دانشجویان در کلاسهای معکوس نسبت به کلاس سنتی افزایش یافت هرچند که اختلاف معنیدار گزارش نشد و تنها در زیرمقیاس یادگیری عملی بین گروهها اختلافها معنیدار بود. میتوان نتیجه گرفت که کلاس معکوس در صورت فراهم کردن زمینه برای اجرا نسبت به آموزشهای سنتی کارآمدتر است.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: آموزش معکوس گروهی، آموزش معکوس انفرادی، انگیزش تحصیلی، درس کامپیوتر The Effect of Flipped-Classroom on Students’ Achievement Motivation and Learning in Computer Course Fatemeh Joshaghan nejhad, Mohsen Bagheri 1 Master of Educational Technology, Arak University,Iran.
2 Assistant Professor of Educational Technology, Department of Education & Psychology, University of Arak , Iran Abstract The purpose of this study is to investigate the effect of flipped classroom on students' achievement motivation and learning in computer course.
پیشرفتهای گستردة علمی و فناوری همراه با منسوخ شدن سریع یافتهها و اطلاعات قبلی، مستلزم نوعی تعلیم و تربیت است که در آن دانش آموزان بهطور مداوم درگیر فرایند یادگیری و حل مسئله (Problem-solving) باشند و از رویارویی با چالشها لذت ببرند، درواقع در دنیای جدید نیاز به یادگیرندگان مادامالعمر (Lifelong learning) حس میشود که بتوانند متناسب با نیازها و مشکلات از منابع مختلف استفاده کرده و در کمترین زمان ممکن نیازها را حل کنند (Karimi, Nasr, & Sharif, 2016).
میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی بیرونی هارتر در سه گروه سنتی، گروه معکوس انفرادی و گروه معکوس گروهی در پیشآزمون و پسآزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3 نشان میدهد که در پیشآزمون انگیزش تحصیلی بیرونی میانگین و انحراف معیار کلاس با آموزش سنتی 40/41 و 08/6 گزارش شده است.
Effect of electronic bag software on achievement motivation of middle school student, Journal of information and communication technology in education.