چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر) است که 385 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیف لیکرت 6 درجه ای تدوین گردید و روایی آن توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت، همچنین پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد، پاسخ دادند. یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار spss نسخه 18، تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این است که میان انواع تعامل (یادگیرنده- یاددهنده، یادگیرنده- یادگیرنده، یادگیرنده- محتوا، یاددهنده- یاددهنده، یاددهنده- محتوا، محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که به منظور رتبه بندی انواع تعامل مورد استفاده قرار گرفت نیز نشان داد که تعامل «یادگیرنده- یادگیرنده » دارای بیشترین اهمیت و تعامل «محتوا- محتوا » دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات پردیس های مجازی می باشد. لذا هر قدر انواع تعامل در دانشگاه ها و پردیس های مجازی بیشتر شود، دلگرمی و انگیزه دانشجویان نیز بیشتر شده و سبب یادگیری عمیق تر، معنادارتر و با کیفیت تر آنان می گردد.
خلاصه ماشینی:
این امر سبب کاهش اضطراب یادگیرندگان و افزایش انگیزه آنان برای ادامه تحصیل در محیطهای یادگیری الکترونیکی خوهد شد، بنابراین هر چقدر کیفیت و کمیت تعامل میان استاد و دانشجو بیشتر شود، کیفیت یادگیری در دانشگاهها و پردیسهای مجازی نیز بیشتر خواهد شد (Volery & Lord, 2000, Frydenberg, 2002, Lorenzo & Moore, 2002, Georgieva, Todorov, Smrikarov, 2003, Selim, 2007, Jung, 2012, Zhang Cheng, 2012, Kantoglu,B, Torkul,O, Altunisik, 2013).
تعامل یادگیرنده با محتوا (دانشجو- محتوا) تعامل یادگیرنده - محتوا: یک مکالمه تعلیمی درونی است و زمانی اتفاق می افتد که یادگیرندگان با اطلاعات و عقاید موجود در متون یادگیری ارتباط برقرار میکنند (Moore, 1989)؛ ازآنجاکه کلیه نظامهای آموزش از دور، یادگیرنده محور میباشند، یادگیرندگان در این نوع نظامها، بیشترین زمان یادگیری خود را صرف تعامل با انواع محتوای آموزشی مینمایند (Garrison, Anderson, 2003 Moore, Anderson, 2003, Prokofieva, 2013)، بنابراین هر چقدر میزان مطالعه محتوای مواد آموزشی تحت وب توسط دانشجویان بیشتر باشد، یادگیری آنان نیز بیشتر خواهد شد، از اینرو تعامل دانشجو- محتوا نیز خود، سبب افزایش کیفیت یادگیری در پردیسها و دانشگاههای مجازی میشود (Georgieva, Todorov, Smrikarov, 2003, Fresen, 2005, Selim, 2007, Mohanty, 2009, Jung, 2012).