چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلی بوده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390 ( تعداد 11368 نفر) تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای تصادفی بوده که نهایتاً تعداد 372 نفر از دانشآموزان مدارس هوشمند، بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران برای تحقیق انتخاب میشوند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابزار تحقیق سه پرسشنامه محقق ساخته است: 1- پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پاسخگو (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) (1391)، ( )86/0(p= 2- پرسشنامه محقق ساخته درگیری تحصیلی (1391)، ( 92/0=p < /span> ) و 3- پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی کلاسی ادراک شده است (1391)، ( 89/0=p < /span> ) که بر حسب 5 درجهای لیکرت تنظیم و درجه بندی میشوند. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا از نظر متخصصان استفاده شده است. از نرم افزار SPSS نسخه 18 و نرم افزار لیزرل، از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده به عمل آمده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین برنامه درسی پاسخگو در ابعاد سه گانه (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد. نیز یافتههای پژوهش نشان داد، اثرات غیر مستقیم برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی (018/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی (023/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد روانی ـ حرکتی (027/0) بوده است. همچنین نتایج نشان داد، مدل مورد مطالعه از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین برنامه درسی پاسخگو در ابعاد سه گانه (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد.
بین برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد.
بین برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد.
لذا این مشخص میکند که ضریب همبستگی برنامه درسی پاسخگو مبتنی بر اجرای عمل بدون کمک بُعد روانی ـ حرکتی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور) برابر با 85/0 در مقایسه با سایر سطوح بیشتر بوده است.
یافتههای جدول شماره 5 نشان داد، اثرات مستقیم درگیری تحصیلی بر ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور) (164/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی (142/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی (151/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد روانی ـ حرکتی (167/0) بوده است.
فرضیه اول دال بر اینکه بین برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد، تأیید شده است.
فرضیه دوم دال بر اینکه بین برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد، تأیید شده است.
فرضیه سوم دال بر اینکه بین برنامه درسی پاسخگو در بُعد روانی ـ حرکتی با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد، تأیید شده است.