چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سلامت عمومی با سبکهای پردازش هویت و پیشرفت تحصیلی در دوره پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر مرند است. روش تحقیق به صورت پیمایشی و از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشآموزان مدارس پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه دولتی شهر مرند است (1034 نفر) و بر اساس جدول مورگان، تعداد 285 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری به صورت طبقهای متناسب با حجم است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979)و پرسشنامه هویت برزونسکی (1992) استفاده شد جهت بررسی پایایی ابزار پژوهش، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسشنامه سلامت عمومی 0.825 و پایایی پرسشنامه هویت 0.756به دست آمد و روایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. جهت بررسی فرضیههای پژوهش، از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد؛ بین سبک هویت با پیشرفت تحصیلی (p= 0/027 < 0/05)، سبک هویت با جنسیت ( p= 0/0001 < 0/01) و سلامت عمومی با جنسیت ( p= 0/018 < 0/05) رابطه معنادار وجود دارد. در ضمن بین سبک هویت با سلامت عمومی (p=0/430 > 0/05) و نقش واسطه سلامت عمومی در رابطه با سبک هویت و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره 7 در خصوص نتایج مقایسه نمرات سلامت عمومی دانشآموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر مرند در این پژوهش نشان میدهد بین نمرات سلامت عمومی ایشان در سطح 5 درصد تفاوت معناداری وجود دارد.
بر اساس اظلاعات جدول شماره 8 نتایج آزمون من ویتنی بیانگر این است بین نمرات دختران و پسران حاضر در این تحقیق در سطح 1 درصد اختلاف معناداری وجود دارد و با توجه میانگین رتبهها مشاهده میشود که دانشآموزان پسر از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) و پیشرفت تحصیلی با نقش واسطهای سلامت عمومی دانشآموزان دختر و پسر دوره پیش دانشگاهی مدارس شهر مرند انجام گرفت.
نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
یافته دیگر پژوهش این بود که سلامت عمومی نقش واسطهای در رابطه بین سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی ندارد که با پژوهشهای (Berzonsky, 2003)، (Rabinson & et al,1986)؛ به نقل از حسن پور (Hassanpour,2007)، سعادتی شامیر Sa’adati Shamir, 2007)) و غضنفری ( Ghazanfari, 2008) ، غیر همسو است.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که میزان سلامت عمومی در بین دانشآموزان دختر و پسر متفاوت و معنادار است.
The relationship between identity styles and educational progress of the students of Marvdasht University.
identity status, Identity processing style, and the transition to university, Journal of Adolescent Research, 15(1), 81-98.
(2001) Comparative of identity styles in shahid chamran students belief and inter-relationships, journal of shahid chamran university in psychology and education science, V8, N1&2.