چکیده:
این پژوهش با بررسی رمانهای جزیرهی سرگردانی و ساربان سرگردان سیمین دانشور در پی تحلیل موقعیت اجتماعی و میزان خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن در جامعه معاصر ایران است. شاخصهای مدرنیته و جدال دائمی زن در برخورد با این شاخصها بررسی میگردد.با روش واسازی یا روایت مجدد داستان میتوان پیبرد که زنان داستان از چه میزان خودآگاهی و سوژهبودگی برخوردارند. مضمون اصلی دو کتاب؛ جریان گفتوگوی درونی است. اما بزرگترین کشاکشی که شخصیت اصلی (هستی) را به مبارزه برای پیدا کردن خود میخواند، تجربههای او در زندگی احساسی (دوراهی سلیم ـ مراد) است.تحلیل داستان نشان میدهد که شخصیت اصلی داستان در فرایندی از تحول روحی و فکری از سرگردانی به خودآگاهی؛ میرسد.
خلاصه ماشینی:
اما بزرگتـرین کشاکشی که شخصیت اصلی (هستی ) را به مبارزه برای پیدا کـردن خـود مـی خوانـد، تجربه های او در زندگی احساسی (دوراهی سلیم ـ مراد) است .
«کانت » در آنچه «انقلاب کپرنیکی » خود می نامد، چنین بحث می کنـد کـه اگـر بتوانیم به جای آنکه فرض کنیم نمودها (Appearances) دقیقاً که فراسوی آن ها قـرار دارنـد مطابق هستند ساختارهای جهان شمولی را استنباط کنیم که تضمین می کنند همگی مـا ایـن نمودها را به یک شیوه تولید می کنیم ، خود آن ساختارها می توانند دانش عینـی بـه حسـاب آیند یعنی «کانت » در پی آن است که نشان دهد استعداد فکری شهود (Faculty of intuition) یعنی اینکه افراد بشری چگونه جهان ابژه ها را تجربه مـی کننـد، جهـان شـمول و بـه طـور عقلانی یکپارچه است و لذا مستعد انباشت بنیانی برای مباحـث دربـاره ی واقعیـت اسـت .
مراد با پیش زمینه ی فعالیت های سیاسی -چریکی و سلیم خواهد که با او ازدواج کند و زن دوم او مسلمانی عارف مسلک و ثروتمند که در عین حال ضد رژیم شود اما هستی ترجیح می دهد به ازدواج سلطنتی است هستی سرگردان است ، تا پیوندی میان خود و فکر نکند و به نقاشی و نگهداری مادربزرگ زندگی مادرش پدید آورد و یکی از آن دو جوان را به عنوان مشغول باشد.
٢. ٥ شرح زندگینامه رمان جزیره سرگردان و ساربان سرگردان از مجموعه شخصیت هایی تشکیل شده است ، در این مرحله زندگینامه کوتاهی از شخصیت های اصلی داستان در هر دو کتاب ارائه می گردد.