چکیده:
بهبود بهره وری همانند سایر مولفه ها از الزامات کار سازمانی است. در این پژوهش با ارائه مدل ترکیبی
به ارزیابی نمایندگیهای یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی، مالی در استان کرمان، در دوره
زمانی نیمه دوم سال ٩٤ و نیمه اول سال ٩٥ پرداختیم. در مرحله اندازه گیری بهره وری با استفاده از تکنیک
تحلیل پوششی دادهها، کارایی نمایندگیها محاسبه و با استفاده از شاخص مالم کوئیست بهره وری
نمایندگیها پس از گذشت شش ماهه اول پایش گردید. در ادامه با استفاده از تکنیک آنالیز حالات بالقوه
خرابی، ریسک پذیری نمایندگیها محاسبه شد. در این تحقیق با استفاده از عدد معیار ریسک به مقایسه
عدد الویت ریسک با عدد معیار ریسک تعیین شده پرداخته شد و ریسک های غیر قابل قبول مشخص
گردید. در انتها نتایج تحقیق ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
در مرحله اندازه گیری بهره وری با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، کارایی نمایندگی ها محاسبه و با استفاده از شاخص مالم کوئیست بهره وری نمایندگی ها پس از گذشت شش ماهه اول پایش گردید.
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها کارایی نمایندگی ها در دو شش ماهه دوم ٩٤ و شش ماهه اول ٩٥ محاسبه و به پایش بهره وری بااستفاده از شاخص مالم کوئیست پرداخته خواهد شد و میزان بهبود بهره وری نسبت به شش ماهه گذشته سنجیده میگردد.
٢. پیشینه تحقیق : یکی از ابزارهای مناسب و کارآمد به منظور محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده ، تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) که به عنوان یک روش غیر پارامتری است ، استفاده میشود [٢].
شاخص های انتخابی برای سنجش کارایی نمایندگیها (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ١ معیار های کارایی، شاخص های مرتبط و نوع ورودی و خروجی هر کدام از شاخص ها تعیین گردیده است .
در زیر نمودار مربوط به مقادیر کارایی بر اساس معیار های مشخص شده در دو دوره شش ماهه دوم ٩٤ و شش ماهه اول ٩٥ برای نمایندگیها تعیین گردیده است .
مقدار کارایی مربوط به معیار Quality شش ماهه دوم ٩٤ در نمودار های ١، ٢ و ٣ مقادیر کارایی نمایندگی با توجه به معیار های تعیین شده در دوره شش ماهه (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٤.
در زیر جداول مربوط به توابع مسافت و مقادیر بهره وری بر اساس معیار های مشخص شده در دو دوره شش ماهه دوم ٩٤ و شش ماهه اول ٩٥ برای نمایندگیها تعیین گردیده است .