چکیده:
خانواده های دارای کودک معلول در معرض انواع ناراحتی ها و مشکلات قرار دارند که در نگهداری و رسیدگی به
وضع فرزندشان مور می باشد و موجب می شود که خانواده روند زندگی طبیعی خود را از دست بدهد و ادامه این
وضع ممکن است به فروپاشی نظام خانواده و یا طرد فرزند معلول منجر شود که لازم است در موقع مناسب و با
تمهیدات لازم از بروز چنین واقعه ای جلوگیری به عمل آید و این مهم عملی نیست مگر در شرایطی که شناخت
کامل از خانواده ها و معلولان آنها موجود باشد و برنامه ها با توجه به این اطلاعات و شناخت ها انتخاب گرددء در ذیل
به پاره ای از مسائل و مشکلات که خانواده ها و مادران با آنها روبرو هستند اشاره می گردد. روش پژوهش نیمه
آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مراجعین به مراکز کودکان
استثنایی شهرستان یزد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۴۰ زن
که حداقل دارای یک فرزند معلول بودند انتخاب شدند. پرسشنامه های سبک های دفاعی(DSQ) تاب آوری، راه
های مقابله ای لازاروس فلکمن(WOCQ) و از آنها به عمل آمد و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل
تقسیم شدند. از پرسشنامه اضطراب بک برای ارزیابی سلامت روانی شرکت کنندگان در حوزه اضطراب استفاده شد.
گروه آزمایش در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای تحت جلسات واقعیت درمانی قرار گرفت. مجددا از هر دو گروه آزمون سبک
های دفاعی(DSQ) تاب آوری» راد های متابله ای لازاروس و فلکمن(WOCQ) به عمل آمد. بر اساس نتایح این
پژوهش میتوان نتیجه گرفت که واقعیت درمانی بر کاهش اضطراب مادران دارای فرزند معلول اثر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
در حاليکه کودکان معلول نياز به توجه بيشتري دارند و در صورت توجه ، رشد توانائيهاي آن قطعي است و همچنين بايد خاطرنشان شد که در پدر و مادر اين تمايل وجود دارد که براي فرزند خود کاري انجام بدهند و علاقه دارند از نزديک دراقدام لازم مشارکت داشته باشند اما نگرش ها و احساس هاي هيجاني و عاطفي منفي از يک سو و عدم آگاهي لازم (اغلب نمي دانند که چگونه شروع کنند) از سويي ديگر مانع از تصميم گيري صحيح آنها مي شود(شريعت پناهي،١٣٧٣).
باتوجه به موارد فوق پژوهشگر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا واقعيت درماني گروهي بر اضطراب و تاب آوري زنان داراي فرزند معلول با مکانيسم دفاعي مخرب تأثير دارد يا خير؟ پيشينه پژوهش پژوهش هاي انجام شده در داخل کشور اکبري، نفيسي و جمشيدي فر (١٣٩٢) پژوهشي با هدف پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش استرس ادراک شده در بيماران مبتلا به سرطان پستان انجام دادند.
B 3 Brown, Forman, Herbert, Hoffman, Yuen 4 Dunn Et Al. 5 Hastings & Johnson.
بررسي فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي: يافته هاي به دست آمده از آزمون اين فرضيه نشان داد بين گروه آزمايش که مداخلات واقعيت درماني گروهي را دريافت نموده اند و گروه کنترل که هيچگونه درماني دريافت نکرده اند از نظر متغير اضطراب تفاوت معني داري وجود دارد (٠/٠٢ =P).
Randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy (CBT) versus acceptance and commitment therapy (ACT) for mixed anxiety disorders.
Moderators of Stress in Parents of Children with Autism, Community Mental Health Journal, 37: 39- 52.
Supporting families of children with autism spectrum disorders: Questions parents ask and what nurses need to know.