چکیده:
هدف تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین رهبری تحول گرا، یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی در شهرداری منطقه ده تبریز می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده جامعه آماری تحقیق، کارکنان شهرداری منطقه ده تبریز بود که جمعا 400 نفر می باشند. و با استفاده از فرمول کوکران 196 نفر به طور تصادفی از جامعه آماری انتخاب خواهد شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده خواهد شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه یادگیری سازمانی نافعی و دیان(2001 )، پرسشنامه رهبری تحول پورصادق (1392)و پرسشنامه فراموشی سازمانی
محقق ساخته استفاده شد روایایی پرسشنامه ها توسط متخصصین و پایایی پرسشنامه ها به کمک ضریب آلفا کرونباخ تایید شد و پرسشنامه ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین رهبری تحولی ویادگیری سازمانی وفراموشی سازمانی در شهرداری منطقه ده تبریز رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین یادگیری سازمانی وفراموشی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد
خلاصه ماشینی:
علي رغم تحقيقات بسيار زيادي که در زمينه رهبری و يادگيري سازماني انجام گرفته است، تاکنون در زمينه فراموشي سازماني و مديريت آن مطالعه و بررسي زيادي انجام نگرفته است بنابراین این پژوهش به دنبال این مسأله می باشد که آیا سبک رهبری تحولی در یادگیری سازمانی با توجه به فراموشی سازمانی در شهرداری منطقه ده تبریزاثرگذار است؟ جعفری و همکاران(1397)به بررسی رابطه بین رهبری تحولی و یادگیری مرتبط با شغل در شعب بانک تجارت استان گیلان پرداختند.
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ناحیه یک اداره آموزش و پرورش شهر کرمان در سال 94 ، که تعداد آنها برابر با 110 نفر بود روش نمونه گیری سرشماری و تعداد حجم جامعه با حجم نمونه برابربود برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه فراموشی سازمانی محمودوند (1390) و پرسشنامه سبک های رهبری بس و آوولیو استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است نتایج حاصل از تحلیل روابط بین متغیرها نشان داد که بین فراموشی سازمانی هدفمند با سبک های رهبری تحول گرارابطه معنی داری وجود دارد اما بین فراموشی سازمانی هدفمند با سبک های رهبری عمل گرا رابطه معنی داری وجود ندارد.
بدين معني که در سطح معني داري 05/0 فرضيه H0 رد شده و فرضيه مورد قبول واقع ميشود، بدين معني که همبستگي معنيداري بين رهبری تحول گراو فراموشی سازمانی وجود دارد.
بدين معني که در سطح معني داري 05/0 فرضيه H0 رد شده و فرضيه مورد قبول واقع ميشود، بدين معني که همبستگي معنيداري بين رهبری تحول گراو یادگیری سازمانی وجود دارد.