چکیده:
هدف و زمینه: این مقاله سعی دارد تا با مطالعه ابعاد سازمان یادگیرنده براساس مدل مارسیک و واتکینز؛ تاثیر سازمان یادگیرنده را در توسعه یافتگی خط مشی سازمان های دولتی در شهرداری شهرضا ارزیابی نماید. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ روش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شهرداری شهرضا می باشد. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسش نامه استفاده شده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است. تعداد کارکنان جامعه آماری برابر با 1500 نفر که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 306 نفر آنها را به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. برای ارزیابی نقش سازمان های یادگیرنده از گوی مارسیک و واتکینز(2003) دارای 24 گوی و خط مشی سازمانی از پرسشنامه محقق ساخته 4 گویه ای استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار spss نسخه 20 استفاده گردید. روایی
محتویی توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته های تحقیق: نتایج آزمون تک تک نمونه ای نشان داد که خط مشی سازمانی در سطح مطلوبی نیست. همچنین نتایج – آزمون رتبه ای فریدمن نشان داد که استقرار سیستم های دست یابی و تسهیم یادگیری بیشترین تاثیر و ارتقای جستارگری و تبادل نظرکمترین تاثیر را بر روی سازمان یادگیرنده دارند. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که سازمان یادگیرنده تاثیر معناداری بر توسعه یافتگی خط مشی سازمانی دارد. همچنین نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که توانمندسازی افراد به سوی چشم اندازی جمعی تاثیر معناداری بر توسعه یافتگی خط مشی سازمانی دارد. ولی فرصت های یادگیری مستمر؛ ارتقای جستارگری و تبادل نظر؛ استقرار سیستم های دست یابی و تسهیم یادگیری تاثیر معناداری بر توسعه یافتگی خط مشی سازمانی ندارند. بحث و نتیجه گیری: به استناد از نتایج تحقیق، سازمان های یادگیرنده نقش موثری بر توسعه یافتگی خط مشی و استراتژیک های عمومی سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
اهداف تحقیق هدف اصلی ارزیابی تاثیر نقش سازمانهای یادگیرنده در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی اهداف فرعی ارزیابی نقش فرصت های یادگیری مستمر در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش ارتقای جستارگری و تبادل نظر در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش ترغیب همکاران و یادگیری گروهی در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش استقرار سیستم های دست یابی و تسهیم یادگیری در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش توانمندسازی افراد به سوی چشم اندازی جمعی در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش اتصال سازمان با محیط در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی ارزیابی نقش مدل رهبران و حمایت از یادگیری در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی فرضیات تحقیق فرضیه اصلی: سازمانهای یادگیرنده در توسعه یافتگی خط مشی سازمانهای دولتی نقش موثری دارد.
جدول(3): نتایج آزمون فریدمن جهت رتبه بندی شاخص های سازمان های یادگیرنده شاخص رتبه میانگین رتبه فرصت های یادگیری مستمر(شاخص1) 70/3 4 ارتقای جستارگری و تبادل نظر(شاخص2) 49/3 5 ترغیب همکاران و یادگیری گروهی(شاخص3) 90/3 3 استقرار سیستم های دست یابی و تسهیم یادگیری(شاخص4) 51/4 1 توانمندسازی افراد به سوی چشم اندازی جمعی(شاخص 5) 31/4 2 آماره خی دو درجه آزادی سطح معناداری 926/53 4 000/0 از جدول (3) ملاحظه می شود که سطح معناداری مرتبط به آماره خی دو(کای مربع) برابر با 000/0 است لذا می توان گفت که در سطح خطای مورد نظر(5 درصد)، تمایز معناداری بین شاخص های سازمان های یادگیرنده وجود دارد.
جدول(4): شاخص های مدل رگرسیونی ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده براورد خطای استاندارد آماره واتسون 929/0 863/0 863/0 175/0 207/0 از جدول(4) ملاحظه می شود که ضریب همبستگی(جذر ضریب تعیین) مدل تحقیق برابر با 929/0 می باشد یعنی اینکه حدود 93درصد تغییرات مربوط به توسعه یافتگی خط مشی در شهرداری شهرضا بوسیله سازمان یادگیرنده پیش بینی می گردد.