چکیده:
هماهنگی جزء مهم اجرای موفقیتآمیز حرکات در زندگی روزمره و فعالیتهای ورزشی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر هماهنگی حرکتی درونفردی و بینفردی تکواندوکاران (پومسه) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر پومسهروهای مرد شهر تهران بودند که از این بین 30 پومسهرو انفرادی و30 پومسهرو تیمی با دامنه سنی 17تا 30 سال انتخاب شدند و بهصورت نمونه در دسترس در سه گروه کنترل، فعالیت شناختی ساده و فعالیت شناختی دشوار قرار گرفتند. گروه کنترل فقط تکلیف هماهنگی حرکتی و گروه شناختی تکلیف دوگانه را انجام دادند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای هماهنگی حرکتی دودستی (003/ 0= P) و دوپایی (04 / 0= P) در فاکتور زمان کل حرکت (سرعت) و برای هماهنگی حرکتی بینفردی (02/ 0= P) در فاکتور درصد خطا (دقت) تفاوت معناداری را بین گروهها نشان داد که با بررسی دوبهدوی گروهها مشخص شد، گروه فعالیت شناختی ساده (003/ 0= P) و دشوار (001/ 0= P) در هماهنگی حرکتی دودستی و گروه فعالیت شناختی دشوار در هماهنگی حرکتی دوپایی (02/ 0= P) و بینفردی (01/ 0= P) عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. پیشنهاد میشود در کنار فعالیتهای بدنی استفاده از فعالیتهایی با سطح دشواری بالا نیز مدنظر قرار گیرد.
Coordination is an important part of successful movements in daily life and sports. The aim of this study was to investigate the effect of different levels of cognitive activities on intrapersonal and interpersonal motor coordination in taekwondo athletes (Poomsae). The population consisted of Poomsae male athletes in Tehran city. 30 individual Poomsae athletes and 30 team Poomsae athletes (age range: 17 - 30 years old) were selected by convenience sampling method. The sample was divided into 3 groups: control, easy cognitive activities and difficult cognitive activities. The control group only performed the motor coordination task whereas the cognitive groups performed the dual task. The results of one-way ANOVA test showed a significant difference for two handed (P=0.003) and two legged (P=0.04) coordination in total time factor (speed). Also, there was a significant difference in the error percentage factor for interpersonal motor coordination (P=0.02). In a two by two group analysis, the easy (P=0.003) and difficult (P=0.001) cognitive activities groups in two handed motor coordination and the difficult cognitive activities group in two legged (P=0.02) and interpersonal (P=0.01) motor coordination performed better than the control group. It is suggested that difficult activities should be used in addition to regular physical activities.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تحليل واريانس يكراهه براي هماهنگي حركتي دودستي (003/0P=) و دوپايي (04/0P=) در فاكتور زمان كل حركت (سرعت) و براي هماهنگي حركتي بين فردي (02/0P=) در فاكتور درصد خطا (دقت) تفاوت معناداري را بين گروه ها نشان داد كه با بررسي دوبه دوي گروهها مشخص شد، گروه فعاليت شناختي ساده (003/0P=) و دشوار (001/0P=) در هماهنگي حركتي دودستي و گروه فعاليت شناختي دشوار در هماهنگي حركتي دوپايي (02/0P=) و بين فردي (01/0P=) عملكرد بهتري نسبت به گروه كنترل داشتند.
به علاوه براساس بررسيهاي انجام گرفته تاكنون تحقيقي در زمينة تأثير فعاليت شناختي بر هماهنگي حركتي درون فردي (هماهنگي دودستي و دوپايي) و هماهنگي حركتي بينفردي (دو نفر) انجام نگرفته و از آنجا كه فعاليت همزمان چند بخش از بدن بين يك فرد و دو فرد عامل مهمي در اجراي موفقيت آميز مهارتهاي ورزشي و حركتي است و مفيد بودن فعاليت شناختي در افزايش توجه و علاوه بر اينها استفاده از دستگاه اندازه گيري هماهنگي حركتي مبتني بر وينا در حيطة ورزشي كمتر استفاده شده و ميتواند به عنوان ابزاري معتبر و پايا براي مطالعه و پژوهش در حيطة كنترل حركتي استفاده شود، پژوهشگران اين تحقيق در پي بررسي تأثير دو سطح ساده و دشوار فعاليت شناختي بر هماهنگي حركتي دودستي و دوپايي در يك فرد و هماهنگي حركتي بين دو فرد در تكواندوكاران پومسه رو هستند.
نتايج اين تحقيق نشان داد كه در هماهنگي حركتي دودستي، گروه هاي شناختي ساده (004/0P=) و دشوار (001/0P=) نسبت به گروه كنترل در فاكتور زمان حركت كل (سرعت) عملكرد بهتري داشتند، ولي در فاكتور درصد خطا (دقت) تفاوت معناداري بين گروهها وجود نداشت.