چکیده:
از اخبار و ادعیه صادر از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده میشود که
خدای متعال اسمائی دارد که آنها را برای خوبش برگزیده است و احدی از آنها آگاه
نیست. این اسماء به «اسماء مستاثره»معروف شدهاند. از روایات استفاده میشود که اسماء
مستاثره از مراتب غیبی اسم اعظم هستند و جهت بطون و غیب اولین اسم الهی می باشند.
از اسم مستاثر به اسم «مکنون» و «مخزون» نیز تعبیر شده است همچنین در عرفان اسلامی
برخی از مباحث به عنوان مباحث کلیدی و اصلی شناخته می شود که از جمله آنها
میتوان به انسان کامل و اسم اعظم اشاره کرد؛ زیرا انسان کامل کسی است که در
سیرصعودی اختباری خود. مظهر اسم اعظم الهی میشود و به عنوان حجت و خلیفه الهی ماموریت های خاصی را برعهده دارد. در این تحقیق سعی در معرفی اسم مستاثر و رابطه
آن با انسان کامل با توجه به آرای امام خمینی (س ) مورد پژوهش قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
از جمله ادعيه ماثوري که اسم مستأثر در آن به کار رفته مي توان به اين دعا اشاره کرد که مي فرمايد: «باسمک المخزون المکنون الحي القيوم الذي استأثرت به في علم الغيب عندک» (بحارالانوار، ج ٨٢، ص ٢٣٤) در روايتي از امام محمدباقر(ع ) آمده است : اسم اعظم خداوند ٧٣ حرف است که آصف 82 بن برخيا يک حرف آن را مي دانست و با آن توانست در کمتر از يک چشم برهم زدن ، تخت بلقيس را حاضر کند و ما ٧٢ حرف آن را مي دانـيم ؛ ولـي يـک حـرف ديگـر آن مستأثر بوده ، در علم غيب نزد خداي متعال است (الکافي، ج ١، ص ٢٣٠)پس آنچه را که خداي سبحان نگفته و اظهار نکرده جزء اسماء مستاثره است .
پس راهي براي عموم انسان هاي کامل و خلفاي الهي به سوي اسم مستاثر نيست و اگر کسي متاله شد و اسماي ظهور يافته را در خود فعليت بخشيد و خليفه الله شد، او آنچه از ذات اقدس الله ظهور کرده و به مرحله امکان رسيده را مي داند و مي شناسد و به آن رسيده است ؛ اما اسماي مستاثر، هم چنان براي وي در پرده غيب است و حتي آگاهي نسبت به آن ندارد؛ زيرا تعليم نديده است و خداوند در وي جعلي نسبت به آن نکرده است تا داراي ظرفيت آن اسماء باشد و بخواهد تجلي و ظهور در خود بدهد.