چکیده:
جین و مییرز (2006) نشان میدهند گزینش انتخابی در افشای اطلاعات و عدم شفافیت متعاقب آن منجر به ریزش قیمت سهام میشود. به زعم جنسن (2005) اگر عملکرد واقعی شرکت در حدی نباشد که بتواند قیمت بالای سهام آن را توجیه نماید، مدیران برای حفظ این شرایط اقدام به مدیریت سود مینمایند؛ لذا آنچه مدیران را به انجام مدیریت سود رهنمون میسازد، حفظ قیمتگذاری بیش از اندازه سهام در بازار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه قیمتگذاری بیش از اندازه سهام، عدم شفافیت و ریزش قیمت است. برای این منظور، نمونهای متشکل از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1380 تا 1393 با استفاده از رگرسیون دادههای ترکیبی و لجستیک بررسی میشود. نتایج نشانگر آن است که منشاء عدم شفافیت را نمیتوان مستقیما به قیمتگذاری بیش از اندازه منتسب دانست. اثر قیمتگذاری بیش از اندازه بر جریان اطلاعات خاص شرکت متاثر از عدم شفافیت است. به نحویکه شرکتهای مشمول قیمتگذاری کمتر از اندازه در سطوح معین عدم شفافیت، اطلاعات خاص شرکت بیشتری به بازار ارائه مینمایند تا تصویر بهتری از عملکرد اقتصادی واقعی خود ترسیم نموده و به اصلاح انتظارات بازار کمک کنند. شرکتهای حائز قیمتگذاری بیش از اندازه در سطوح معین عدم شفافیت، اطلاعات اختصاصی کمتری منتشر مینمایند تا از تعدیل انتظارات غیرواقعی بازار ممانعت کنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد رابطه غیرخطی (محدب) عدم شفافیت و ریزش قیمت سهام صرفا در حضور قیمتگذاری بیش از اندازه تایید میگردد که این امر ناشی از اثرات متقابل عدم شفافیت و قیمتگذاری بیش از اندازه است.
خلاصه ماشینی:
Jensen بنابر پيش بيني جنسن (٢٠٠٥)، شرکت هايي که سهام آنها در بازار بيش از اندازه قيمت گذاري شده است ، اقدام به مديريت سود مينمايند تا از اين طريق نه تنها عملکرد خود را بهتر از واقعيت جلوه دهند؛ بلکه اطلاعات منفي خاص شرکت را از سرمايه گذاران مخفي نگه دارند [٩].
». به اين ترتيب ، هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير قيمت گذاري بيش از اندازه بر عدم شفافيت ، ميزان اطلاعات خاص شرکت ارائه شده به بازار و ريزش قيمت سهام است .
از اين رو، فرضيه نخست اين پژوهش بدين شرح ذيل است : »قيمت گذاري بيش از اندازه بر عدم شفافيت مالي موثر است «؛ لذا ادعاي اخير از طريق برازش رابطه (١) در چارچوب رگرسيون داده هاي تابلويي آزمون ميگردد: رابطه (١) ,=+,+,+,+,+,+,١٢٣٤٥ که ,عدم شفافيت ،, قيمت گذاري بيش از اندازه ، , نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري، , اندازه شرکت ، , بازده حقوق صاحبان سهام و , اهرم مالي است .
اين يافته دال بر آن است که اثر قيمت گذاري بيش از اندازه بر مديريت جريان اطلاعات خاص شرکت تحت تاثير عدم شفافيت مالي است .
يافته هاي پژوهش در تاييد استدلال جنسن (٢٠٠٥) و هاتون و همکاران (٢٠٠٩) حاکي از عدم تاثير قيمت گذاري بيش از اندازه بر رابطه عدم شفافيت مالي و جهش قيمت سهام است [٨، ٩].
The Effect of Over- valuation Stock Price on Real Earnings Management in Listed Companies of Tehran Stock Exchange.
Overvaluation And Stock Price Crashes: The Effects Of Earnings Management.