چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر" طراحی نظام جامع آموزش اثربخش کارکنان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است. "روش پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده و اطلاعات ، از نوع آمیخته اکتشافی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان زندان های کشور بوده که تعداد آنها برابر با 15700 نفر به عنوان حجم جامعه بود که بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول نمونه گیری کوکران تعداد آن ها 372 نفر تعیین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شده بر مبنای طیف لیکرتبه عنوان ابزار جمع آوری داده های کمی و مصاحبه نیمه ساختمند به عنوان ابزارجمع آوری داده های کیفی استفاده شده است .روایی صوری پرسشنامه پژوهش با مطالعه فردی و با نظر استاد راهنما و مشاور و روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نسبت روایی محتوا(CVI) و شاخص روایی محتوا(CVR) مورد بررسی و تصحیح قرار گرفت.پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی گردید. این مقدار برای پرسشنامه 82/. تعیین گردید در پردازش و تحلیل داده ها گرد آوری شده از آزمون t وابسته به کمک نرم افزار SPSS و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد ..با اجرای روش های مذکور،پس از تجزیه وتحلیل داده ها در نهایت 5 مولفه برای اثربخشی نظام جامع آموزش کارکنان در سازمان زندان های کشور استخراج گردید و مدل اثربخشی ارائه شد. مولفه های اثربخشی با توجه به اولویت ضریب مسیر عبارتند از: درونداد 20/6، برونداد32/6 ، فرایند 14/6،ارزشیابی 38/6،پیامد وبازخورد 39/6، با توجه به آماره به دست آمده از نتیجه آزمون tوابسته، اختلاف همه میانگین ها با احتمال 001/ معنی دار است .و در نهایت الگو اثربخشی نهایی و ساز و کارهای اجرایی الگو ، ارائه و مولفه کلیدی اثربخشی که مشتمل بر نظام جامع آموزش کارکنان بوده، معرفی گردیده است.
خلاصه ماشینی:
با استناد به استاندارد ایزو ١٠٠١٥ می توان روندی را ارائه کرد که طی آن بتوان نیازهای آموزشی سازمان در جهت رفع نواقص عملکردی را از سایر انواع نیازها به درستی تشخیص داد سازمان زندان ها به عنوان نهادی که رسالت آن ، خدمت رسانی به مردم است ، عهده دار ماموریت خطیر آموزش و بهسازی کارکنانی است که باید در جهت خدمت رسانی به شهروندان ، از هیچ تلاشی دریغ نکند بنابراین این نهاد، بیش از هر سازمان یا نهاد دیگری، نیازمند آموزش های مورد نیاز مبتنی بر نیازهای واقعی آموزش و پرورش کارکنان خود است سازمان زندان ها با توجه به وظیفه خطیر خود در امر اصلاح و تربیت و به ویژه برای باز اجتماعی کردن مددجویان (زندانیان ) نیازمند ارائه آموزش های لازم به تمامی رده های شغلی خود است در سازمان زندان های کشور به علت پایین بودن سطح سواد زندانیان (ناشی از عدم جذابیت شغلی) و نیز پیچیدگی خاص شغل زندانبانی بالاخص برای افرادی که با زندانیان سر و کار مستقیم دارند، ضرورت طی کردن آموزش های تخصصی در قالب دوره های کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت امری بدیهی است (٨٩:p,٢٠١٢,Odinga) بنابراین فقدان یک مدل بومی جامع و ابهام در ابعاد و مولفه های نظام آموزشی اثربخش و هم چنین ابهام در تعیین سهم هر یک از اولویت مولفه ها نظام جامع آموزشی پژوهشگر را بر آن داشت که با اجرای پژوهشی با عنوان " طراحی نظام جامع آموزش اثربخش کارکنان با تأکید بر استاندارد بین المللی آموزش ایزو ١٠٠١٥ در سازمان زندان ها پس از بررسی وضعیت موجود نظام آموزش کارکنان ویژگی های آن را شناسایی و با شاخص های مستند سازی شده در بندهای استاندارد ایزو ١٠٠١٥ نارسایی ها و تنگناهای موجود در مولفه های نظام آموزش سازمان را شناسایی و تحلیل کرد و راهکارهای مناسب در این زمینه را بر اساس تبیین یک الگو نظام جامع آموزشی اثربخش ، ارائه کند و در جهت ارتقای نظام جامع آموزشی کارکنان کشور سهمی داشته باشد.
ISO 9000-A TOOL FOR ACHIEVING SUCCESS OF THE TRAINING FUNCTION International Journal of Research in Social Sciences 3 ( 1 ), 43 .
Using the Refined Kano,s Model to Measure University Education Quality: The Case Study on the Department of Food and Beverage Management in Southern Taiwan, Journal of the Business Review, Cambridge, p.