چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی در بین کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان کردستان بود. روش پژوهش، کاربردی و شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی– همبستگی می باشد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه مدیریت دانش گولد و همکاران(2001) و پرسش نامهلاندن و کلینگل(2002) استفاده گردید. به منظور تحلیل استنباطی داده های حاصله، از روش های آماری ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغییره استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان کردستان با ضریب همبستگی، r=0/42 ، p>0/05 وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان میدهد کاربرد دانش p=0/001 ،t=11/76 و اکتساب دانش p=0/001 ،t=15/42 وخلق دانش p=0/001 ،t=11/88 و حفظ دانش p=0/001 ،t=10/78 قدرت پیشبینی سلامت سازمانی را دارند. بنابراین در عصر دانش که یکی از اهداف سازمان ها توسعه مدیریت دانش و دانایی در محیط سازمان می باشد، هماهنگی با جو سازمان و محیط سازمان یک الزام می باشد.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی در بین کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان کردستان بود. روش پژوهش، کاربردی و شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی– همبستگی می باشد. برای گردآوری داده¬ها، از پرسشنامه مدیریت دانش گولد و همکاران(2001) و پرسش نامهلاندن و کلینگل(2002) استفاده گردید. به منظور تحلیل استنباطی داده های حاصله، از روش های آماری ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغییره استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان کردستان با ضریب همبستگی 42/0r= ،05/0p< وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان میدهد کاربرد دانش(76/11=t، 001/0=p) و اکتساب دانش (42/15=t، 001/0=p) وخلق دانش (88/11=t، 001/0=p) و حفظ دانش(78/10=t، 001/0=p) قدرت پیشبینی سلامت سازمانی را دارند. بنابراین در عصر دانش که یکی از اهداف سازمان ها توسعه مدیریت دانش و دانایی در محیط سازمان می باشد، هماهنگی با جو سازمان و محیط سازمان یک الزام می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان کردستان با ضریب همبستگی 42/0r= ،05/0p&lt; وجود دارد.
سلطان حسینی و همکاران (1391) نشان دادند که بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی اداره تربیت بدنی شهر اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 3: آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی وخرده مقیاس های آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود.
) جدول 3 نشان می¬دهد بین کلیه خرده مقیاس¬های سلامت سازمانی و مدیریت دانش و خرده مقیاس های آنها رابطه وجود دارد.
تحقیق حاضر با تحقیق سلطان حسینی و همکاران (1391) که بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی اداره تربیت بدنی شهر اصفهان رابطه معناداری نشان دادند، همخوانی دارد.
علاوه بر این، بهرامی و همکاران (1392) نیز نشان دادند که بین سلامت سازمانی و ایجاد دانش، به کارگیری و انتقال دانش رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد که این نتیجه با یافته¬های پژوهش حاضر هم¬خوان است.
لذا معادله رگرسیون به صورت زیر است: حفظ دانش (44/0)+خلق دانش (340/0)+اکتساب د انش (533/0)+کاربرد دانش (385/0)+381/1y= هال (2004) اشاره می کند که مدیریت مبتنی بر دانش، یعنی افزایش توانایی ودانش کاری و این راهی است برای بهبود امور شغلی و پویایی سازمان و کارکنان برای موفقیت خود و سازمان ها نیازمند مدیریت دانش محور هستند تا بدین ترتیب سلامت سازمانی نیز حفظ گردد.
&quot;تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی و هیات های ورزشی شهر اصفهان&quot;.
&quot;Study the Relationship between Knowledge Management and Organizational Health in Kerman Industry, Mining and Trade Organization&quot;.