چکیده:
ازدواج، سنگ بنای تشکیل خانواده است. با توجه به اهمیت ازدواج، از یک سو و افزایش استفاده جوانان از اینترنت در زندگی روزمره، از سویی دیگر و پیدایش و رواج پدیدهای به نام "ازدواج اینترنتی"، این تحقیق با هدف بررسی و شناخت نگرش جوانان به ازدواج از طریق سایتهای همسریابی و عوامل موثر بر آن انجام شده است. سوالات اساسی این پژوهش عبارت اند از:
ا- جوانان چه نگرشی به استفاده از سایتهای همسریابی دارند؟
2- عوامل موثر برنگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی کدام اند؟
در پژوهش حاضر از نظریات حوزه فضای مجازی، نظریات روانشناسی اجتماعی و نظریات مرتبط با جامعهپذیری استفاده شده است. این پژوهش با روش پیمایش انجام شده و جامعه آماری آن، جوانان 18 تا 29 سال شهر تهران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 266 نفر محاسبه شد که به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی از میان مناطق 22 گانه شهر تهران سه منطقه 3 ، 11 و 18 انتخاب شدند. با استخراج و تحلیل دادهها این نتیجه حاصل شد که از میان متغیرهای مستقل، نگرش خانواده و نگرش دوستان به استفاده از سایتهای همسریابی، دینداری، گمنامی فضای مجازی، اعتماد به سایتهای اینترنتی، در دسترس بودن اینترنت و متغیر زمینهای جنسیت با متغیر وابسته دارای رابطه معنادار بودند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت ازدواج، از یک سو و افزایش استفاده جوانان از اینترنت در زندگی روزمره، از سویی دیگر و پیدایش و رواج پدیدهای به نام "ازدواج اینترنتی"، این تحقیق با هدف بررسی و شناخت نگرش جوانان به ازدواج از طریق سایتهای همسریابی و عوامل موثر بر آن انجام شده است.
با استخراج و تحلیل دادهها این نتیجه حاصل شد که از میان متغیرهای مستقل، نگرش خانواده و نگرش دوستان به استفاده از سایتهای همسریابی، دینداری، گمنامی فضای مجازی، اعتماد به سایتهای اینترنتی، در دسترس بودن اینترنت و متغیر زمینهای جنسیت با متغیر وابسته دارای رابطه معنادار بودند.
همچنین، پژوهشی با عنوان "نگرش جوانان به ازدواج از طریق فضای مجازی و عوامل اجتماعی مرتبط" در سال 1392 توسط سمیه محمدی انجام شده است.
طبق نظر والتر 1 و ترکل 2 ، دنیای مجازی دارای ویژگیهایی مثل سرعت بالا، در دسترس بودن و گمنامی است که تحقیق حاضر فرض بر تاثیر این ویژگیها بر نگرش افراد در استفاده از آن دارد.
4. بین ویژگیهای فضای مجازی(اینترنت) و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
در مورد اعتماد با توجه به مقدار 331/0 r =و 000/0sig = بین دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و هر چه میزان اعتماد به سایتهای اینترنتی بیشتر باشد، نگرش جوانان نیز به استفاده از این سایتها مثبت ترخواهد بود.
لازم به ذکر است که بین متغیرهای میزان و نحوه استفاده از اینترنت با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود نداشت که احتمال میرود دلیل آن عدم آشنایی با امکانات و ویژگیهای این سایتها باشد.