خلاصه ماشینی:
فردوسی بزرگ آشکارا این جشن کهن و پیدایی آن را درروزگار فریدون و آغاز مهرماه دانسته است: فریدون چو شد بر جهان کامگاربه روزخجسته سر مهر مـاهپرستیدن مهرگان دین اوسـتاگر یادگارست ازو مـاهومهر ندانست جز خویشتن شهریاربهسر بر نهـاد آن کـیانی کـلاهتنآسانی و خوردن آیین اوسـتبکوش و به رنج ایچ منمای چهر این آیین از آن پس به شادمانگی خروج کاوه بر ضحاک و برداشتن فریدون به شاهی بر پا داشته میشده و در واقع جشن نیایش به پیشگاه «مهر» ایزد روشنایی و پیمان و دوستی و مهربانی، و در گذشتهها چنانکه فردوسی میگوید در نخستین روز مهرماه بوده که باور داشتهاند آفتاب در این روز پیدا شده و از حدود دو هزار سال پیش است که به مهر روز از مهرماه (شانزدهم مهر)انتقال یافته است.
چنین میپندارم که مهرگان نه جشن شاهان و منشأ آن نه افسانهها و اسطورهها که جشن مردم و بنیاد آن زندگی کشاورزی و اسطورۀ حیات مردمانی بوده است که در این نقطه از جهان خدا روزی خود را با دسترنج خویش از دل زمین بر میداشته و به شادمانگی برداشت محصول خدای مهر را ستایش میکردهاند.