خلاصه ماشینی:
"8بدین رو قانون مدنی هم در مادهء 5231 بیان میدارد: «در دعاویی که به شهادت شهود قابل اثبات است، مدعی میتواند حکم به دعوی خود را که مورد انکار مدعی علیه است منوط به قسم او نماید.
*لیس علی الامین الا الیمین: مثل مذکور یک حدیث نبوی است01تعریف قانونی از امین را میتوان در مادهء 706 قانون مدنی یافت که میگوید:ودیعه،عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری میسپارد برای آنکه از آن نگاهداری کند.
از این روایت، گفتهاند:امین-را جز سوگندش چیزی نیست و مولانا این سخن را بدین گونه در قالب شعر ریخته است که: گر امینم متهم نبود امین گر بگویم آسمان را من زمین و یا در بیتی دیگر همو فرماید: آن ضمان بر حق بود نی بر امین هست تفضیلش به فقه اندر مبین *الاقرب یمنع الابعد قاعدهای است که بیشتر در مبحث ارث کاربرد دارد و شاید از آیهء «اولو الارحام بعضهم اولی ببعض» 11 برگرفته شده باشد.
اسباب مالکیت در اسلام که غواص در دری-حکیم مولوی-بدین گونه به نظم در میکشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) آرامگاه دهخدا در ابن بابویه بیع و بخشش یا وصیت یا عطا یا ز جنس این شود ملکی تو را مادهء 041 قانون مدنی نیز اسباب تملک را برشمرده است،شایسته یادآوری است،به پیروی از حدیثی که پیرامون آن سخن راندیم،قاعدهای فقهی به نام«تسلیط» نیز ایجاد شده است.
ولی چنانچه بیچیز بود:از برهنه کی توان بردن گرو؟در فقه تفاوتی بین بدهکار بازرگان و غیر آن وجود ندارد اما در حقوق برنهاده(موضوع)از بازرگان دادخواست اعسار پذیرفته نیست،بلکه تاجر میباید مطابق مقررات قانون تجارت دادخواست ورشکستگی دهد و این امر از مادهء 807 قانون آیین دادرسی مدنی بر میآید."