چکیده:
با توجه به افزایش سرعت بروز تغییرات در محیط امروزی، سازمانها و بهخصوص دانشگاهها برای افزایش قابلیت پاسخگویی به تغییرات محیط، ضمن توجه به افزایش و بهبود عملکرد سازمانی، نیازمند مدیریت دانش و ارتقاء آن هستند. هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل بومی ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاههای منتخب کشور با میانجیگری تواناییهای فرایند سازمانی میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده. و جامعه آماری شامل مدیران دانشگاههای منتخب کشور میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی، 353 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن بهوسیله تحلیل عامل تاییدی و آزمون آلفای کرونباخ تایید شد استفاده شده است. یافتهها نشان دادهاند که، دارایی دانشی بر توانمندی فرایند دانش و توانمندی فرایند دانش بر توانمندی فرایند سازمانی و توانمندی فرایند سازمانی بر عملکرد دانشگاه در دانشگاههای منتخب کشور تاثیر معنادار داشته است. اندازه و نوع دانشگاه به عنوان یک متغیر مداخلهگر بر تاثیر توانمندی فرایند سازمانی بر عملکرد سازمانی در دانشگاههای منتخب کشور موثر بوده است. در پایان نتیجهگیری شده است که مدیریت دانش به عنوان یکی از رویکردهای مهم و ارزشمند دانشگاههای امروزی محسوب میشود که با استقرار چنین سیستمی میتوان از خروج و زائل شدن داراییهای فکری سازمان جلوگیری کرد. و دانشگاهها میبایست به متغیر توانمندی فرایند دانش و توانمندی فرایند سازمانی در جهت عملکرد بهتر توجه بیشتری نمایند.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل بومی ارزیابی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاه های منتخب کشور با میانجی گری تواناییهای فرایند سازمانی میباشد.
اندازه و نوع دانشگاه به عنوان یک متغیر مداخله گر بر تأثیر توانمندی فرایند سازمانی بر عملکرد سازمانی در دانشگاه های منتخب کشور مؤثر بوده است .
با توجه به مباحث فوق هدف این مقاله ارائه مدل بومی ارزیابی تأثیر مدیریت دانش در عملکرد دانشگاه های منتخب کشور با میانجیگری توانمندی فرایند سازمانی میباشد.
تحقیقات متعددی از جمله : تحقیقات کمل و آکارا (٢٠٠٦)، لینگ وو و چن (٢٠٠٨)، موسیخانی و همکاران (٢٠٠٩)، اخوان و همکاران (٢٠١٠)، قهرمانی و همکاران (٢٠١١)، دانایی فرد و زنگویی نژاد (٢٠١١)، اخوان و همکاران (٢٠١٢) (٢٠١٢)، لی و همکاران (٢٠١٢)، مهدیزاده و یونسی (٢٠١٣)، وو و چن (٢٠١٤)، دستجردی و آخوندی (٢٠١٥)، نوپارات و توشینو (٢٠١٦) نشان داد که مدیریت دانش برعملکرد دانشگاه های منتخب کشور با میانجیگری توانمندی فرایند سازمانی تأثیر دارد.
فرضیه دوم ( دارایی دانش بر توانمندی فرایند سازمانی در دانشگاه های منتخب کشور تأثیر معنادار دارد) تأیید نمیگردد، زیرا عدد آماره t مناسب نیست .
فرضیه سوم (توانمندی فرایند دانش بر توانمندی فرایند سازمانی در دانشگاه های منتخب کشور تأثیر معنادار دارد) تأیید میگردد، زیرا عدد آماره t بیشتر از ١/٩٦ است .
Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination, Journal of Management Information Systems, 20)1(, 179-228.
Strategy-based process for implementing knowledge management: an integrative view and empirical study, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60)4(, 789–802.