چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه نحوه کاربرد خودگویی در ورزشکاران حرفه ای، مبتدی، تیمی و انفرادی گرگان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای، که در آن نحوه کاربرد خودگویی در ورزشکاران با توجه به نوع رشته ورزشی حرفه ای، مبتدی، تیمی و انفرادی مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی ۴۵۰ ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی و مبتدی و حرفه ای گرگان تشکیل دادند که ۳۷۰ نفر از ورزشکاران به صورت هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر شامل پرسشنامه نحوه کاربرد خودگویی بوده است. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل واریانس تک متغیره (انوا) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر نشان داد نحوه کاربرد خودگویی در ورزشکاران حرفه ای، مبتدی، تیمی و انفرادی تفاوت معناداری در سطح (۰۵/۰) دارا می باشند. این پژوهش نقش بسیار زیاد فعالیت های گروهی-اجتماعی در موفقیت های در حوزه های ورزشی تاکید داراست.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای، که در آن نحوه کاربرد خودگویی در ورزشکاران با توجه به نوع رشته ورزشی حرفه ای، مبتدی، تیمی و انفرادی مورد مطالعه قرار گرفته است.
در زمینۀ ورزش، مربیان روانشناس دریافتهاند که این مهارت شناختی میتواند به اجرا کمک کند و برخی از موارد مهم مانند نگرانی، ترس از شکست، اضطراب، و میزان انگیختگی را در افراد کنترل نماید و همچنین میتواند بر ساختارهای دیگر Hall Betrij&Diana Tod قبیل، اعتماد به نفس و خودکارآمدی در ورزشکار تأثیر بگذارد (سویننتحقیقات نشان داده اند که ورزشکاران به طور وسیع و بدون تناقض از خودگویی در افزایش و به وجود آوردن انگیزه و فراهم کردن نشانه هایی برای عملکرد بدنی استفاده می کنند (ادوارد 1 و همکاران، 2008).
با این حال به نظر می رسد که عواملی همچون، سطح مهارت، جنسیت و نوع رشته ورزشی(انفرادی یا تیمی) بر کارکرد و نحوه کاربرد آن موثر است، به عنوان مثال هاردی(2004) در تحقیق خود نشان داد که تفاوت های معناداری در استفاده از خودگویی با توجه به متغیر های جنسیت و نوع رشته ورزشی وجود دارد.
یافته های تحقیق حاضر نیز در راستای تایید این موضوع است که ورزشکاران بطور وسیعی از خودگویی و برای اهداف مختلفی استفاده می کنند.
Hatzigeorgiadis A, Zourbanos N, Galanis E, Theodorakis Y.
The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education.