چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود، پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. بدین منظور تعداد 300 دانش آموز (150دختر و 150 پسر) از دبیرستانهای شهر کرج در سال 1394 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه عملکرد تحصیلی و هوشمندسازی مدارس پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی معنادار است. علاوه بر این، نتایج تحلیل مسیر نشان داد بزرگترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانهای بر میزان عملکرد تحصیلی و کوچکترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر برقراری ارتباط یکپارچه با مدارس دیگر بر عملکرد تحصیلی میباشد. بر اساس نتایج حاصله میتوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان را با استفاده از هوشمندسازی مدارس ارتقا داد.
خلاصه ماشینی:
Mohzan, Hassan & Halil 7 .
اين مقياس داراي پنج زيرمقياس بود که عبارتند از، محيط ياددهي و يادگيري مبتني برمحتواي چند رسانه اي(٤ سوال )، زير ساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات (٤ سوال )، مديريت مدرسه توسط سيستم يکپارچه رايانه (٤ سوال )، توانمندسازي معلمان در حوزه فناروي اطلاعات (٤ سوال ) و برقراري ارتباط يکپارچه رايانه اي با مدارس ديگر(٣ سوال ).
در مجموع پايايي به دست آمده کل پرسشنامه هوشمندسازي(٠/٨٠)حاکي از پايايي بالاي ابزار مورد استفاده مي باشد و پايايي زيرمقياس هاي هوشمندسازي، زير ساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات (٠/٧٨)، مديريت مدرسه توسط سيستم يکپارچه رايانه (٠/٧٢)، توانمندسازي معلمان در حوزه فناوري اطلاعات (٠/٧١)، برقراري ارتباط يکپارچه رايانه اي با مدارس ديگر(٠/٦٦)، ياددهي و يادگيري مبتني برمحتواي چند رسانه اي(٠/٦١) بود.
بحث و نتيجه گيري فرضيه اول : نتايج پژوهش نشان داد محيط ياددهي و يادگيري مبتني برمحتواي چند رسانه اي بر ارتقا عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.
فرضيه دوم : نتايج پژوهش نشان داد که زير ساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات بر ارتقا عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.
فرضيه سوم : نتايج پژوهش نشان داد مديريت مدرسه توسط سيستم يکپارچه رايانه بر ارتقا عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.
فرضيه پنجم : نتايج پژوهش نشان داد برقراري ارتباط يکپارچه رايانه اي با مدارس ديگر بر ارتقا عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.
،Hanizar Taxonomical Analysis of science Educational software in Malaysian smart schools, Malaysian online Journal of Instructional Technology, 2(2), 106-113.
(2012),The Role of Information and Communication Technology (ICT) in Higher Education for the 21st Century.