چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگیهای مشاوران در بافت مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی نیروهای مسلح جمهوی اسلامی ایران انجام شد. بهعبارتدیگر، مساله اصلی تحقیق حاضر این بود که ابعاد و مولفههای الگوی شایستگیهای مشاوران برای کار در مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی در بافت سازمان نظامی مورد مطالعه کداماند؟ این پژوهش را میتوان بر مبنای هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیت، کیفی به شمار آورد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشاوران (حوزههای خانواده، ازدواج، فردی، تحصیلی و کودک و نوجوان) مراکز مشاوره سازمان نظامی مورد مطالعه بود که در مجموع 71 مشاور را شامل میشد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفت. بر اساس این روش، حجم نمونه مبتنی بر اشباع نظری بود لذا فرآیند مصاحبه تا حصول اطمینان از احصاء دادههای مرتبط با موضوع تحقیق و نبود داده جدید ادامه یافت و در نفر چهاردهم مصاحبهها به پایان رسید. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده گردید که دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا بر مبنای رویکرد قیاسی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این تحقیق نشان داد که الگوی شایستگیهای مشاوران دارای 7 بُعد شایستگی دانشی، بینشی، نگرشی، توانشی، منشی، مهارتها و ویژگیهای اخلاقی است که 126 مولفه را دربرمیگیرند. این یافتهها با دو روش تکرارپذیری و دلفی اعتباریابیشدند که آزمون دو جملهای انجام شده بر روی دادههای دلفی نشان داد که همه 126 مولفه شناسایی شده در سطح 05/0 معنادار بوده و مورد تایید خبرگان هستند.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، مسئله اصلی تحقیق حاضر این بود که ابعاد و مؤلفه های الگوی شایستگیهای مشاوران برای کار در مراکز مشاوره و خدمات روان شناسی در بافت سازمان نظامی مورد مطالعه کدام اند؟ این پژوهش را می توان بر مبنای هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر ماهیت ، کیفی به شمار آورد.
یافته های این تحقیق نشان داد که الگوی شایستگیهای مشاوران دارای ٧ بعد شایستگی دانشی، بینشی، نگرشی، توانشی، منشی، مهارت ها و ویژگیهای اخلاقی است که ١٢٦ مؤلفه را در بر میگیرند.
, Rapheal, S 7 Comas-diaz, L اعتمادبه نفس ١، ثبات رفتاری ٢، خلقی و عاطفی ٣، بلوغ در تمامی ابعاد عقلی ٤، عاطفی، اجتماعی و جنسی ٥ و توانایی تجزیه وتحلیل بالا (دیباواجاری، ١٣٩٢)؛ ابعاد غیرکلامی نظیر جنبه های غیرکلامی صدا (تن صدا، سرعت ، فراوانی و شدت صدا)، وضعیت نشستن ، فاصله و محل نشستن ، شیوه پوشش و حرکات صورت (حسینیان و خدابخشیکولایی، ١٣٩٤) از جمله شایستگیهای تأثیرگذار بر فرآیند مشاوره هستند به گونه ای که تسلط و شناخت کافی مشاور نسبت به آن ها کاملا ضروری مینمایاند.
در تعریف دیگری، شایستگی به عنوان یک الگوی قابل اندازه گیری از دانش ، مهارت ، تواناییها، رفتارها و دیگر ویژگیهای فردی مورد نیاز برای انجام نقش های کاری یا عملکردهای شغلی موفق تعریف شده است (دفتر مدیریت امور کارکنان امریکا٧، ٢٠٠٢؛ به نقل از رضایت ، یمنی دوزی سرخابی ، کیامنش و نوه ابراهیم ، ١٣٩٠).