چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبکهای تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش مطالعه همبستگی بود. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۸ سال منطقه پنج تهران در نیم سال دوم تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ به تعداد ۲۶۸۸ نفر ، نمونه ای به تعداد ۳۳۸ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید و با پرسشنامه های دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، پرسشنامهی سبکهای تربیتی فرزندپروری شیفر، آزمون اعتیاد به اینترنت و ابزار سنجش خانواده مورد ارزیابی قرار گرفتند، جهت تجزیه و تحلیل دادها از نرم افزار آماریSPSS- ۲۲ و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای کارکرد خانواده و سبکهای تربیتی و سبک دلبستگی ایمن با اعتیاد به اینترنت ارتباط منفی و بین سبک های دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با اعتیاد به اینترنت ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. پیشنهاد می شود از نتایج پژوهش حاضر در طراحی برنامه های درمانی آموزشی اعتیاد به اینترنت نوجوانان استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
سبک های دل بستگی میتواند منجر به طرز رفتار، افکار و هیجانات خاصی در افراد شود که در صورت بدکارکردی با اختلالات شخصیت نیز مرتبط هستند (سهرابی، دارابی، راستگو، جلالوند، اعظمی، ١٣٩٥؛ هادی، اسکندری، سهرابی، معتمدی، ١٣٩٥)، میتوان انتظار داشت که سبک های دل بستگی مانند سبک دل بستگی اجتنابی از سطوح بالای اضطراب و افسردگی برخوردار است ، این افراد از کیفیت زندگی پایین و سلامت روان نامطلوبی برخوردارند (کناک، گیگلر، برسزکی و میکلوسی ٤، ٢٠١٦).
در جدول ٤ نتایج تحلیل واریانس مدل برای بررسی توانایی پیش بینی متغیر اعتیاد به اینترنت از روی مؤلفه های سبک دل بستگی، سبک فرزند پروری و کارکرد خانواده گزارش شده است .
والدین سبک مقتدر با پاسخ دهی به موقع (لازم و کافی) به نیازهای فرزندان خود و اعمال قوانین مشخص و تعریف شده در محیط خانواده ، ایجاد روابط گرم و صمیمانه و استفاده از شیوه های استدلالی، به رشد قدرت خودکنترلی، خودتنظیمی، عزت نفس و استقلال کودکان خود کمک کرده و این امر به نوبه خود باعث میشود که این کودکان بتوانند روی مدت زمان صرف شده برای اینترنت خود، نظارت ، کنترل و مدیریت شخصی داشته و وابستگی کمتری به این بازیها پیدا کرده و درنتیجه بتوانند برای انجام تکالیف و امور درسی و تحصیلی خود نیز برنامه ریزی کنند و بر آن نظارت و کنترل داشته باشند (طباطبائی راد، اکبری، ١٣٩٥).
Chou, Chou & Chen به طوریکه هرچقدر میزان سبک تربیتی بیتوجه بیشـتر باشد، استفاده از اینترنت در بین فرزندان نیز بیشتر خواهد بـود .