چکیده:
هدف: نیروی انسانی از مهمترین ارکان سازمان در پیشبرد اهدافش است؛ لذا در ازای خدمتی که به سازمان ارائه میدهد، سازمان وظیفه دارد خدمت او را به نحوی شایسته جبران کند. هدف از نگارش پژوهش حاضر، استخراج الگوی عدالت در جبران خدمات در ادبیات مدیریت اسلامی بود. روش: روش تحقیق، تحلیل مضمون بود. با کمک نرمافزار Maxqda، از بین 473 عبارت، 196 کد بدون تکرار انتخاب شد که منجر به تولید 17 مضمون پایه و در نهایت، در سه مضمون سازماندهنده جمعبندی شد. یافتهها: با تاکید بر مفهوم فراگیر و گسترده جبران خدمات(اعم از مولفههای مادی و معنوی)، مولفههای جبران خدمت عادلانه از متن نامهها و خطبهها و حکمتهای نهجالبلاغه استخراج شد و الگوی شبکه مفهومی آن شکل گرفت. نتیجهگیری: نگاه امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه به جبران خدمت، در پرداخت خلاصه نمیشود. برای ایجاد نظام جبران خدمات عادلانه، باید همه ابعاد جبران خدمت اعم از رفتارها و تعاملات و همچنین رویّههای سازمانی نیز عادلانه باشند تا عدالت در جبران خدمت برای زیردستان به طور کامل محقق شود.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي مفهومي اسلام براي عدالت در نظام جبران خدمات، مبتني بر آموزههاي نهج البلاغه 1 محمد حکاک حسن صالحي ٢ 3 يونس فرقاني چکيده هدف: نيروي انساني از مهم ترين ارکان سازمان در پيشبرد اهدافش است ؛ لذا در ازاي خدمتي که به سازمان ارائه ميدهد، سازمان وظيفه دارد خدمت او را به نحوي شايسته جبران کند.
از طرفي، دستيابي به مدلهاي بومي اسلامي- ايرانيِ سازگار با ويژگيهاي منحصر به فرد فرهنگي و ساختاري ما، امري ضروري است ؛ زيرا زيرساختهاي فرهنگي هر جامعه اي، در شکل گيري الگوي توسعۀ آن جامعه نقش دارند و بدون در نظر گرفتن آنها، عملاً کاربرد نظريه هاي مديريت در کشور، ممکن نيست (نقيپورفر و همکاران، ١٣٨٩: ٤٠) بر اين اساس، سخنان حضرت علي(ع) به عنوان حاکم بيبديل الهي در جايگاه مديريتي و حاکميتي، غنيمتي گرانسنگ در شناسايي الگوهاي مديريت در اسلام و به طور خاص شاخصهاي عدالت در جبران خدمت است .
در مرحلۀ نخست پس از بررسي ادبيات موضوع و مطالعۀ دقيق کتاب شريف نهج البلاغه ، مؤلفه هاي مدّ نظر در حوزة عدالت در جبران خدمات، کدها و مضامين پايه و ساختاريافته ، در تحليل مضمون به دقت استخراج شدند تا الگوي تحقيق ايجاد شود.
شبکۀ مضامين عدالت در جبران خدمات از منظر نهج البلاغه در شکل ذيل ارائه شده است .
از منظر نهج البلاغه ، در ازاي خدمتي که زيردستان ارائه ميدهند، مدير و سازمان موظف است جبران خدمت عادلانه اي براي ايشان داشته باشد.
Organizational Justice and Human Resource Management.
Quarterly Journal of Human Resource Management Research, 1 (1): 1-23.