چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نشخوار فکری و تنظیم هیجانی شناختی با علائم اختلال خواب در
دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال
تحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل ۳۳۰ نفر از دانشجویان (۱۶۵ پسر/ ۱۶۵
دختر) بود که به روش نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. کلیه آزمودنیها به
پرسشنامههای نشخوار فکری (یوسفی» ۱۳۸۷)» تنظیم هیجانی گراتز (۲۰۰۴) و مقیاس ارزیابی اختلال
خواب موسسه سلامت تگزاس (۲۰۱۴) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از
آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش
ورود گام بهگام) استفاده گردید. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که نشخوار فکری. از ابعاد تنظیم
هیجان عدم پذیرش هیجان, دشواری تنظیم هدف, دشواری کنترل تکانه . عدم آگاهی هیجانی,
محدودیت در راهیردهای هیجانی و عدم شفافیت هیجانی با علائم اختلال خواب رابطه مثبت و معنادار
دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که نشخوار فکری در کنار عدم پذیرش هیجان
قادر به پیشبینی علائم اختلال خواب است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که با
نشخوار فکری کمتر و پذیرش پاسخدهی هیجانی» علائم اختلال خواب کمتری تجربه میشوند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که نشخوار فکری در کنار عدم پذیرش هیجان قادر به پیش بینی علائم اختلال خواب است .
اکثر مطالعات نشخوار فکری و راهبردهای تنظیم هیجان را با سایر اختلالات بررسی کرده اند، لیکن به نظر می رسد این دو عامل می توانند در ارتباط با اختلال خواب مدنظر قرار گیرند.
با توجه به این مسئله مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه نشخوار فکری تنظیم هیجانی شناختی با علائم اختلال خواب دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت بندی گردید.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد بین ابعاد تنظیم هیجان شناختی با علائم اختلال خواب رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در نهایت پیشنهاد میگردد متخصصان حاضر در مراکز مشاوره دانشگاه ها در هنگام تشخیص و درمان اختلالات خواب در دانشجویان ، به نقش متغیرهای روان شناختی بررسی شده در پژوهش حاضر مانند نشخوار فکری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان توجه لازم را مبذول نمایند.
بررسی اثربخشی مهارت های تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی و کاهش اضطراب دانش آموزان مضطرب دوره دبیرستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور.
Emotion - regulation strategies across psychopathology: A meta - analystic review clinical Psychology Review, 30, 217-237.
Beyond the parent-child Dyad: Testing family systems influences on children s emotion s regulation.
Brief report: cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescent with a chronic disease.
Negative life events, cognitive emotion regulation and depression.
Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: differences between males and females Personality and Individual Differences, 36, 267-276.