چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران در اجرای
مهارت روپایی فوتبال به عنوان یک مهارت حرکتی ظریف بود. نمونه آماری ورزشکاران شامل بیست
نفر از دانشجویان پسر ورزشکاری بود که بیش از پنج سال سابقه ورزشی در رشته فوتبال داشته و عضو
تیم فوتبال دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند. نمونه آماری تماشاگران نیز حدود 60 نفر از دانشجویان پسر
دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند که به طور تصادفی گزینش شده بودند. روش کار به این صورت بود که
آزمودنیها در چهار جلسه جداگانه و در هر جلسه، دوبار به اجرای مهارت روپایی فوتبال پرداختند. قابل
ذکر است که آزمودنیها در جلسه اول به تنهایی، جلسه دوم در حضور همکنش، جلسه سوم در حضور
همکنش و تماشاگران غیرفعال و جلسه چهارم در حضور همکنش و تماشاگران فعال به اجرای مهارت
مورد نظر پرداختند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون آماری ANOVA با اندازه گیری مکرر و
جهت تعیین تفاوت بین جفت میانگینها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد و نتایج تحقیق، نشان داد که بین میانگین نتایج عملکرد آزمودنیها در چهار وضعیت ذکرشده، تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/01). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نتایج مهارت روپایی آزمودنیها، در مقایسه تمام جفت میانگینها، تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/05). در مجموع، نتایج به گونه ای بود که حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران در مهارت روپایی فوتبال، همواره اثر منفی داشت.هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران در اجرای مهارت روپایی فوتبال به عنوان یک مهارت حرکتی ظریف بود. نمونه آماری ورزشکاران شامل بیست نفر از دانشجویان پسر ورزشکاری بود که بیش از پنج سال سابقه ورزشی در رشته فوتبال داشته و عضو تیم فوتبال دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند. نمونه آماری تماشاگران نیز حدود 60 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند که به طور تصادفی گزینش شده بودند. روش کار به این صورت بود که آزمودنیها در چهار جلسه جداگانه و در هر جلسه، دوبار به اجرای مهارت روپایی فوتبال پرداختند. قابل ذکر است که آزمودنیها در جلسه اول به تنهایی، جلسه دوم در حضور همکنش، جلسه سوم در حضور همکنش و تماشاگران غیرفعال و جلسه چهارم در حضور همکنش و تماشاگران فعال به اجرای مهارت مورد نظر پرداختند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون آماری ANOVA با اندازه گیری مکرر و جهت تعیین تفاوت بین جفت میانگینها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد و نتایج تحقیق، نشان داد که بین میانگین نتایج عملکرد آزمودنیها در چهار وضعیت ذکرشده، تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0 P <). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نتایج مهارت روپایی آزمودنیها، در مقایسه تمام جفت میانگینها، تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 P <). در مجموع، نتایج به گونهای بود که حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران در مهارت روپایی فوتبال، همواره اثر منفی داشت.
خلاصه ماشینی:
مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران هنگام اجرای مهارت روپایی فوتبال مصطفی سلطانی(1 ، سید عباس بینیاز2، مریم اسلامدوست3، زهرا نادرینسب4 1.
کارشناس ارشد تربیت بدنی چکیده هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران در اجرای مهارت روپایی فوتبال به عنوان یک مهارت حرکتی ظریف بود.
در مجموع، نتایج به گونهای بود که حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران در مهارت روپایی فوتبال، همواره اثر منفی داشت.
تسهیل اجتماعی، هم کنش، تماشاگر فعال، تماشاگر غیرفعال The comparison of the Effect of the Presence of Active and Inactive Spectators on the Performance of Athletes during the Rupee Skill in Football Mostafa Soltani(1, Seyed Abbas Biniaz2, Maryam Eslamdoost3, Zahra Naderinasab4 1.
چگونگی تأثیر یا عدم تأثیر حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران توسط روانشناسان ورزشی در مفهوم تسهیل اجتماعی<FootNote No="2" Text="Social Facilitation"/> مورد مطالعه قرار گرفته است.
با ملاحظۀ ابهامات و تناقضات موجود در سوابقی که ذکر شد، در تحقیق حاضر تلاش شده تا اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال، بر نتایج مهارت روپایی فوتبال به عنوان یک مهارت ظریف و پیچیده مورد بررسی قرار گیرد.
جدول شماره(3): نتایج مربوط به آزمون تعقیبی (مقایسه جفت میانگینها) سطح معناداری خطای استاندارد تفاوت میانگینها وضعیتها به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود بحث و نتیجه گیری تحقیق حاضر به منظور مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران هنگام اجرای مهارت روپایی فوتبال انجام شد.
نتایج این تحقیق در راستای تحلیل نظریۀ U وارونه نشان داد که آزمودنیها، مهارت روپایی را در حضور تماشاگران ضعیف اجرا کردند و حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران همواره اثر منفی داشت.