خلاصه ماشینی:
"علی بن ربن طبری که از قدیمیترین دانشمندانی است که در علم پزشکی کتابی جامع در طب تألیف کرده،گفتار چهارم از کتاب خود«فردوس الحکمه»را«من جوامع کتب الهند»نام داده و در آن از دو منبع مهم هندی یعنی«کتاب سرد»و«کتاب چرک» که ترجمههای عربی آن موجود بوده مطالب فراوانی را نقل میکند ولی مهمترین منبع پزشکی اسلامی،آثار دانشمندان یونانی بویژه بقراط و جالینوس بوده است.
گذشته از مجموعههای طبی مانند«کامل الصناعه» و«حاوی»و«قانون»و«هدایة المتعلمین»و«ذخیرهء خوارزمشاهی»که پیش از این،به آنها اشاره شد، پزشکان بزرگ کتابهای مفرد یا تکنامههایی دربارهء بیماریهای گوناگون تألیف کردهاند همچون: «فی المرض المسمی دیابیطا»از عبد اللطیف بغدادی»،«فی المعده و مداواتها»از ابن جزار قیروانی، «الحمیات»(تبها)اثر اسحق بن سلیمان، «فی المالیخولیا»تألیف اسحق بن عمران،«فی الاغذیه» اسحق بن سلیمان،«فی النبض و التفسره(ادرار)»از علی بن رضوان،«المعده فی الجراحه»ابن القف،«عشر مقالات فی العین»حنین بن اسحق،و چون مسلمانان معتقد به تأثیر روح و جسم در یکدیگر بودند،به درمان نفس و طب روحانی توجه فراوانی کردند و آثار بسیاری در این زمینه نوشتند که از مهمترین آنها میتوان از «الطب و الاحداث النفسانیه»ابو سعید بن بختیشوع و«الطب الروحانی»رازی و «الطب الروحانی»ابن جوزی نام برد.
در همهء این کتابها تأکید شده است که پزشکان در نگاهداشت شرافت پزشکی و نفروختن آن به مال و جاه دنیا باید بقراط را اسوه و پیشوای خود قرار دهند که:پادشاهی صد هزار دینار برای او فرستاد و وعده داد که صد هزار دینار دیگر نیز تسلیم خواهد کرد به شرطی که یونان را ترک گفته،به سرزمین پادشاه برود."