چکیده:
ﻫﺪف: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف اراﺋﻪ ﻣﺪل آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺛﺮﺑﺨﺶ در ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺳﻮءﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪردر ﻣﯿﺎن ﻣﺪدﺟﻮﯾﺎن ﮐﺎﻧﻮنﻫﺎی اﺻﻼح و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺸﻮر اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪ-ﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار در ﺑﻌﺪ ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﻞﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط، ﮐﻨﺘﺮل اﺳﺘﺮس، ﺧﺸﻢ، رﻓﺘﺎر و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﮑﺎف ﺑﯿﻦ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد و وﺿﻊ ﻣﻄﻠﻮب و اراﺋﻪ ﺳﺎز و ﮐﺎرﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺮای ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﻣﺪل آﻣﻮزش اﺛﺮﺑﺨﺶ در ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺳﻮءﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و ﻣﺤﺮک ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. روش: اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ از ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ ﮔﻪ در آن از روش آﻣﯿﺨﺘﻪ (ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد 22 ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻣﺮﺑﯽﮔﺮی و 212 ﻧﻔﺮ از ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ در ﮐﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻋﻀﺎی دﻟﻔﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮد. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ از ﻗﻀﺎوت ﺧﺒﺮﮔﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ 0/981 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎ در وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب در ﺑﻌﺪ ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮدﻧﺪ از: ﺣﻞﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺪدﺟﻮﯾﺎن (0/92)، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط (0/93)، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮس (0/91) و رﻓﺘﺎر (0/95). ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠﻮب در زﻣﯿﻨﻪ ﺣﻞﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط، ﮐﻨﺘﺮل اﺳﺘﺮس و ﺧﺸﻢ و رﻓﺘﺎر ﻣﺪدﺟﻮﯾﺎن وﺟﻮد دارد.
Objective
The aim of this study was to provide an effective skills training model abuse prevention of narcotics and stimulants among patients of correctional educational centers. To this end, the influential factors in the skill dimension, including problem-solving, communications, stress management, anger, behavior, and identification of the gap between the status quo and the desired situation have been investigated and it has been attempted to present the executive mechanisms required for implementing an effective training model in prevention of drug abuse and stimulant abuse.
Method
This research falls within the category of applied research in terms of purpose and is regarded as a survey descriptive research in terms of data collection where a mixed method (qualitative and quantitative) has been used. Twenty-two experts with a history of mentoring and 212 employees at correctional educational centers constituted the research subjects. A semi-structured interview and a researcher-constructed questionnaire were the data collection tools in this research. Expert opinion was employed to determine the content validity of the tools. The Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was obtained equal to 0.981.
Results
The results of this study showed that the most effective components in the optimal state of the skill level were problem-solving (0.92), communications (0.93), stress management (0.91), and behavior (0.95).
Conclusion
There is a significant difference between the present and the desired situation in the area of problem-solving, communications, stress management, anger, and behavior among clients.
خلاصه ماشینی:
به همین منظور به بررسی مولفه های تاثیر گذار در بعد مهارتی شامل حل مسئله ، برقراری ارتباط ، کنترل استرس ، خشم ، رفتار و شناسایی شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب و ارائه ساز و کارهای اجرایی برای پیاده سازی مدل آموزش اثربخش در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر و محرک پرداخته شد.
اما پژوهشگر با ملاحظه موارد مطرح شـده از یک ســو و فقدان یک مدل علمی در صـدد پاســخ گویی به این موارد و ارائـه مـدلی برای آموزش اثر بخش در پیشـــگیری از ســـوءمصـــرف مواد مخـدر و محرک در میان مددجویان کانون های اصلاح و تربیت کشور میباشد.
پژوهش محمدی (١٣٩٦) با عنوان طراحی مدل رســانه دانش آموزی و آزمون اثربخشــی آن در نگرش ســازی و پیشــگیری از مصــرف آزمـایشـــی مواد نشـــان داد چهار طبقه از محتواهای آموزشـــی شـــامل ارائه اطلاعات درباره عوارض مصـــرف مواد، آموزش مهـارت هـای مقـاومت ، آگاه ســـازی نســـبت به فشـــارهای هنجـاری، و آموزش هنجـاری رتبه های اول تا چهارم رایج ترین آموزش های مورد اســـتفاده در پیشـــینـه پژوهشـــی بودنـد.
Martinez, Tatum, Glass, Bernath, Chilcoat & Ferris 7.
McNally, palfai, Levine, & Moore 5.
به عبارت دیگر در این پژوهش جهت شــناســائی مولفه های موثر بر آموزش اثر بخش در پیشــگیری از ســوءمصــرف مواد مخدر و محرک در میان مددجویان کانون های اصــلاح تربیت کشــور از روش دلفی اســتفاده شــد.
The conditional effect of parental druguse on parental attachment and adolescent drug use: Social control and social development perspective model.