خلاصه ماشینی:
"من توسط دوستی ایرانی به نام آقای حکمت صالحی که در یونان مشغول تحصیل بود با انقلاب اسلامی ایران و مسائل آن آشنا شدم،برعکس رژیم شاه که رژیمی وابسته و دست نشانده بود،نه مردم انقلابی ایران،نه مسؤولین مملکتی و نه حضرت امام خمینی(ره)،هیچ کدام با جهان شیطانی آمریکا ارتباط ندارند.
بنابراین در صورتی که ایمان ما(که نمونهء افراد مذهبی هستیم)زنده و پویا نباشد مردم چگونه میتوانند به خدا ایمان بیاورند؟ کیهان فرهنگی:به نظر میرسد موسیقی سنتی ایرانی و یونانی ارتباط نزدیکی با هم دارند جناب عالی وجوه تشابه این دو نوع موسیقی را چگونه ارزیابی میکنید؟ مستاکیس:موسیقی ارتدکسی در یونان،موسیقی غربی نیست،بلکه همنواییهایی با موسیقی بیزانس دارد.
برای روشن شدن این موضوع چند نمونه میآورم:ما موسیقیهای گروهی چند صدایی داریم مانند آهنگهای بتهون،موتسارت و باخ که موسیقیهای ارزشمند و زیبایی هستند ولی اینها دربرگیرندهء موسیقی نیایش نیستند،بلکه موسیقی احساس و مبتنی بر احساساتند.
کیهان فرهنگی:در موسیقی ایرانی مشارکت بدین گونه است که شنونده باید سکوت کامل را رعایت کند و در سکوت به موسیقی گوش بدهد.
برای اینکه خیلی از کسانی که به موسیقی ما گوش میدهند-منظورم موسیقی یونانی،موسیقی ایرانی،موسیقی هندی، پاکستانی و عربی است-میگویند:چه موسیقی یک نواختی است!بدین معنی که تمام اینها یکنواخت و مشابه هستند و نتیجه میگیرند که بنابراین موسیقی غنی و پرباری نیست.
کیهان فرهنگی:در مورد تشابهات موسیقی سنتی ایرانی و یونانی صحبت کردید،اکنون ممکن است دربارهء اختلافات آنها توضیح بدهید؟ مستاکیس:پیش از هر چیز باید بگویم هر دو از یک خانوادهاند و هر دو موسیقی کلام هستند.
کیهان فرهنگی:ممکن است درباره نت در موسیقی یونانی توضیح بدهید؟ مستاکیس:نت موسیقی یونانی،نت غربی نیست."