چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وب سایت کتابخانه های دانشگاههای برتر دنیا براساس نظام
رتبه بندی وبومتریک از لحاظ میزان استفاده از ابزارهای وب 2 است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و وبسنجی با رویکرد توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، 30 وب سایت کتابخانه ای دانشگاههای برتر دنیا و ابزار گردآوری دادهها
سیاهه وارسی است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میزان استفاده از ابزارهای وب 2 به طور متوسط 67,92 درصد است
که کتابخانه های دانشگاههای ماساچوست، کالیفرنیا برکلی، ویسکانسن مدیسن از حیث استفاده از ابزارهای وب 2 در بالاترین رتبه و کتابخانه دانشگاه سائوپائولو در پایین ترین رتبه قرار دارند. همچنین مشخص شد که از میان ابزارهای وب 2 وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی با 90 درصد بیشترین استفاده و ابزار برچس بزنی با 13,33 درصد کم ترین استفاده را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان استفاده از ابزارهای وب 2 در کتابخانههای دانشگاهی بزرگ نسبت به
هم پراکندگی بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
بین رتبه وب سایت دانشگاه های برتر دنیا در نظام وبومتریکس و میزان استفاده از ابزارهای وب ٢ در کتابخانه آن دانشگاه ، رابطه معناداری وجود دارد؟ پیشینه پژوهش بررسی پژوهش های انجام شده در هر موضوع ، برای شناسایی و تعیین جایگاه موضوع مورد پژوهش در میان سایر تحقیقات مشابه ، امری ضروری است لذا در این بخش به ذکر نمونه هایی از پژوهش های انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش حاضر پرداخته می شود.
Flicker 4 همچنین مصری نژاد، عاصمی و شنبه زاده (١٣٩٠) در پژوهشی به امکان سنجی ٦٠ کتابخانه مرکزی دانشگاهی ، از لحاظ مسائل انسانی در بکارگیری ابزارهای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهی ایران وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، زمینه های لازم شامل میزان آشنایی و اطلاعات قبلی ، میزان استفاده و نگرش کارکنان کتابخانه نسبت به بکارگیری ابزارهای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهی پرداختند و نشان دادند که کارکنان کتابخانه های دانشگاهی با ابزارهای وب ٢ آشنایی دارند و به غیر از پادپخش ها، همه ابزارها در سطح قابل قبولی مورد استفاده قرار گرفته اند.
علاوه بر این ، صراف زاده ، حاضری و علوی (١٣٩٠) در پژوهشی به بررسی میزان آشنایی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع رسانی ایران با فناوری های وب ٢ و کشف مشکلات و چالش هایی که مدرسان در استفاده از این فناوری ها با آن مواجهند، پرداختند و نشان دادند که مدرسان پاسخ دهنده با برخی فناوری های وب ٢ از قبیل وبلاگ ، ویکی ، یوتیوب ١ و فیس بوک ٢ به خوبی آشنا بودند، اما آشنایی آنها با برخی دیگر از این فناوری ها نظیر آر.