چکیده:
از نظر پورتر منابع ایجاد مزیت رقابتی، کارآیی، کیفیت. نوآوری و پاسخگویی به مشتریان میباشند
که در این مقاله به بررسی هر کدام از این موارد در کتابخانه برای ایجاد مزیت رقابتی در آنها
نسبت به رقبایی که خدمات اطلاعاتی مشابه ای را ارائه می دهندء می پردازیم. این چهار عامل.
منابع عمومی ایجاد مزیت رقابتی میباشند که نشانگر روشهای عمومی دستیابی به متمایزسازی
میدهد. از آن استفاده کند. روش پژوهش بررسی هرکدام از این منابع با توجه به پژوهشهای
انجام شده می باشد. این پژوهش نشان می دهد که. اگر چه چهار عامل مزیت رقابتی از نظر پورتر
به صورت مجزا مورد بحث قرار می گیرند. اما این عوامل به شدت در کتابخانه با هم در ارتباط
هستند و تاثیر متقابل روی یکدیگر دارند. به طور نمونه، برتری کیفیت می تواند منجر به برتری
کارآیی شود و در عین حال نوآوری می تواند کارایی» کیفیت و پاسخ گویی به مراجعان را افزایش
دهد و رسیدن به برتری در کاراییء کیفیت و نواوری بخشی از برتری برای پاسخ گویی در مقابل
مراجعان می باشد.
خلاصه ماشینی:
این چهار عامل ، منابع عمومی ایجاد مزیت رقابتی می باشند که نشانگر روش های عمومی دست یابی به متمایزسازی است که هر کتابخانه ای می تواند بدون توجه به نوع فعالیت یا نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهد، از آن استفاده کند.
با توجه به فضای اطلاعاتی و ارتباطی جدید ایجاد شده و پا به عرصه گذاشتن امکانات و تسهیلات جدید در این فضا، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی علمی باید تلاش کنند تا در این رقابت برای ارائه سریع ، کارآمد، معتبر و راحت اطلاعات از رقبای خود و ارائه خدمات و منابع اطلاعاتی که این خدمات در آن ها جاری است ، پیشی گرفته و خدمات تخصصی و ویژه داشته باشند.
جهت پیشی گرفتن در فضای اطلاعاتی جدید بوجود آمده ، یک کتابخانه زمانی دارای مزیت رقابتی است که منابع و قابلیت های مشخصی که منحصر به فرد و به سختی قابل تقلید باشد را بدست آورد و بتواند خدماتی را ارائه کند که ارزش بیشتری برای مراجعانش نسبت به رقبا دارد(ناوارو و دیگران ، ٢٠١٠).
از نظر پورتر منابع ایجاد مزیت رقابتی عبارتند از : کارآیی ، کیفیت ، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان می باشد که به بررسی هر کدام از این موارد در کتابخانه برای ایجاد مزیت رقابتی در آن ها نسبت به رقبایی که خدمات اطلاعاتی مشابه ای را ارائه می دهند، می پردازیم .
این چهار عامل منابع عمومی ایجاد مزیت رقابتی می باشند که نشانگر روشهای عمومی کاهش هزینه ها و دست یابی به متمایز سازی است که هر کتابخانه ای می تواند بدون توجه به نوع فعالیت یا نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهد، از آن استفاده کند.