چکیده:
پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله شناخت امام را همواره از مهم ترین و بارزترین نشانه های ایمان و فقدان آن را هم ردیف کفر می دانستند، لذا بیان نشانه های درست امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را وجه همت خود قرار داده از آغازین ایام تثبیت حکومت محمدی صلّی الله علیه وآله بر آن تاکید ورزیدند، به طوری که جمع قابل توجهی از علمای اهل سنت به احادیث «مهدی» اذعان و بر تواتر آنها اعتراف نموده اند. در مقابل عده کمی از کج اندیشان در مقابل روایات فراوان، به جعل، تحریف وتصحیف آنها پرداخته اند و گروهی هم به این روایات ساختگی اعتماد نموده، دیدگاه شیعه را_ به زعم خود_ تخطئه نمودند. مقاله حاضر به روش توصیفی_ اسنادی با رویکردی تحلیلی بر آن است تا با بررسی روایات رسیده از طریق ابن مسعود وابوالطفیل، بررسی رجالی راویان حدیث «اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی» و تحلیل گونه های مختلف حدیثی، نشان دهد که: این حدیث در مصادر معتبر اهل سنت (حدود25منبع) بدون زیادت و تنها به صورت «اسمه اسمی» نقل شده است و با احادیث بسیار دیگری که مهدی را فرزند امام حسن عسکری علیه السّلام می داند مغایرت ندارد. مطابق گزارش تاریخی اهل سنت عبدالله منصور با دیدن این روایات نام فرزند خود را مهدی گذاشت. وی و یارانش کوشیدند با افزودن اضافه «و اسم ابیه اسم ابی» به روایات پیامبر صلّی الله علیه وآله، قیام خود را چون حادثه ای از پیش تایید شده و از زبان رسول خدا صلّی الله علیه وآله تلقی کنند. در بحث سندی نیز مشخص می شود که این گونه احادیث دارای سند صحیحی نبوده و برخی محققین اهل سنت نیز به این امر و زیادت غیرمعقول «واسم ابیه اسم ابی» اذعان نموده اند.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر به روش توصیفی_ اسنادی با رویکردی تحلیلی بر آن است تا با بررسی روایات رسیده از طریق ابن مسعود وابوالطفیل، بررسی رجالی راویان حدیث «اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی» و تحلیل گونههای مختلف حدیثی، نشان دهد که: این حدیث در مصادر معتبر اهلسنت (حدود25منبع) بدون زیادت و تنها به صورت «اسمه اسمی» نقل شده است و با احادیث بسیار دیگری که مهدی را فرزند امام حسن عسکری؟ع؟ میداند مغایرت ندارد.
همچنین بسیاری از احادیث علمای اهلسنت که درباره ولادت امام مهدی( است و در آن اعتراف شده که ایشان فرزند امام حسن عسکری( هستند و به دنیا آمدند، نیز شاهد بر ابن الحسن بودن ایشان است و از تطبیق حدیث ثقلین و حدیث خلیفه و امثال آن که در این نوع احادیث پیامبر؟ص؟ جانشینان پس از خود را معرفی میکنند و اسمشان را نیز میآورند با احادیثی که معترف بر ولادت امام مهدی و ابن الحسن بودن ایشان است، ثابت میشود «مهدی» مورد بحث همان محمدبن حسن است که پیامبر مشخصات و نام و نسب او را بیان نموده و به ظهورش بشارت داده است.
طبق گزارش منابع روایی و تاریخی، در مورد افراد زیادی ادعای مهدویت شده است، که بعضی از آنها خود چنین کردند و بعضی دیگر در بین مردم به این لقب مشهور شدند؛ از جمله آنها «محمدبن عبدالله بن حسن مثنی» معروف به نفس زکیه و «محمدبن عبدالله منصور» از خلفای عباسی هستند که اسم هر دوی آنان، محمدبن عبدالله است.