چکیده:
سفرهای درون شهری و برون شهری خواه به منظور جابجایی کالا و خواه با هدف جابجایی مسافر، بخش عمدهای از فعالیتهای روزمره ما را تشکیل میدهد و در واقع تنها از طریق سفر قادر به فعالیت در مکانهای مختلف خواهیم بود. بر همین اساس از جمله مدلهای برنامهریزی راهبردی مورد استفاده در حوزه حمل و نقل و ترافیک بهویژه در ارتباط با اهداف سفر، مدل سنتی Qspm میباشد. هدف پژوهش حاضر دستیابی به برنامهریزی راهبردی سفرهای درون شهری ایمن و روان باتاکید براهداف سفر شهر کرمان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و با استفاده از مطالعات میدانی و جمعآوری داده از طریق بررسی اسنادی و کتابخانهای، پرسش نامه (از دیدگاه 70 نفر از مسئولان و مسافران) انجام شده است و پس از آن با استفاده از مدل راهبردی Qspm و نرم افزار GIS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، بیشترین مراجعات روزانه به خیابانهای مورد مطالعه براساس تقاضای هدف سفر مر بوط به خیابان «دکتر شریعتی، 77 مورد» و کمترین مراجعات مربوط به خیابان «شهید قرنی، 12 مورد» میباشد. در بین اهداف سفر، سفرهای با هدف «درمانی، اداری، تجاری، کارشخصی و شغلی» بالاترین میزان هدف و سفرهای با هدف «آموزشی، فرهنگی ـ مذهبی، ورزشی و گردشگری» پایینترین میزان سفر در خیابانهای مورد مطالعه را داشتهاند. روانترین خیابانها از نظر هدف سفر درون شهری «خیابان شهید باهنر ـ شهدای خانوک با مجموع 54 دقیقه، شهید قرنی با مجموع 90 دقیقه و بلوار جهاد نیز با مجموع ساعات روانی 90 دقیقه» میباشند و پرترافیکترین خیابانها، «دکتر شریعتی با مجموع ساعات 295 دقیقه و شهید رجایی با 225 دقیقه» میباشند. بیشترین تعداد تصادفات مربوط به ماههای «بهمن، تیر، خرداد، دی، شهریور، فروردین، مرداد، مهر و آذر» بوده و کمترین آن مربوط به ماههای «اردیبهشت، اسفند و آبان» میباشد. از اینرو راهبرد استراتژیک محدوده مورد مطالعه راهبرد محافظهکارانه و یا انطباقی میباشد.
خلاصه ماشینی:
ضرورت بررسی ایمن سازی و روان سازی سفرهای درون شهری در بخش مرکزی شهر کرمان بر مبنـای اهـداف سفر گوناگون از اینجا ناشی میشود که بخش مرکزی شهر کرمان از یکسو به دلیـل موقـع قرارگیـری، مجـاورت بـا بافت قدیم و کهن شهر کرمان ، بازار و بناهای تاریخی و از سوی دیگر از آنجایی که در بخش مرکـزی شـهر فـرم و شکل کلی معابر شهر از یک الگوی خاص توسعه (شطرنجی، خطی، شعاعی و غیره ) پیروی نمیکند و تناسـب نـوع هر معبر با جریان ترافیکی آن در اغلب نواحی شهر رعایت نشده است ، روزانـه حجـم بـالایی از ترافیـک را جهـت اهداف سفر گوناگون دارا میباشد که این موضوع به دلیل عدم وجود یک طرح جامع و اساسـی بـرای توسـعه بلنـد مدت شهر، و در عین حال تصمیم گیریهای مقطعی و سلیقه ای مدیران در مـورد گسـترش شـهر اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های حاصل از ماتریس های ارزیابی عوامل استراتژیک داخلی و خارجی (جداول ٦ و ٧) QSPM بیانگر این مطلب است که با توجه به میانگین امتیازات نهایی به دست آمده برای عوامل داخلی با امتیاز برابـر بـا ٢,٩٥ و بـرای عوامل خارجی با امتیاز برابر با ٣,٢٦ است ، از اینرو راهبرد استراتژیک محدوده مورد مطالعه راهبرد محافظه کارانـه و یا انطباقی میباشد.
با در نظر گرفتن هدف پژوهش حاضر مبنی بر برنامه ریزی راهبردی سفرهای درون شهری کرمان با تاکید براهداف سفر، یافته های به دست آمده به صورت زیر ارائه میگردند: بیشترین مراجعات روزانه به خیابان های مورد مطالعه براساس تقاضای هدف سفر مر بوط به خیابان «دکتر شریعتی، ٧٧ مراجعه » و کمترین مراجعات مربوط به خیابان «شهید قرنی، ١٢ مراجعه » میباشـد.